SEO dla prawnika może stać się skuteczną alternatywą reklamy PPC. Pozycjonowanie jest dla zawodów prawniczych dozwoloną i skuteczną metodą na osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Może ktoś powie, że nie jest to klasyczne SEO lokalne. Moim zdaniem to dobry przykład tego typu działań. Spotykamy się z adwokatem, notariuszem lub radcą prawnym zwykle w jego kancelarii, dla której warto założyć profil w Google Moja Firma. Ale to tylko jeden element układanki SEO…
spis treści
- Reklamy Google Ads dla prawników – można czy nie?
- Jakie SEO dla prawnika?
- Na co zwrócić uwagę w 2021?
- Widoczność w Sieci – jak to osiągnąć?
- Struktura linków – postwa na jakość
- SEO dla prawnika – podsumowanie
Reklamy Google Ads dla prawników – można czy nie?
Pewnego razu wyświetliła mi się w wyszukiwarce reklama prawnika rodzinnego – ooo, ciekawe! Zainteresowało mnie to nie dlatego, że chcę się rozwodzić, a dlatego, że według mojej wiedzy prawnicy nie mogą reklamować swoich usług. Zacząłem pytać znajomych, także na LinkedIn, i przeszukiwać sieć. Okazało się, że reklam prawników w Google Ads jest całkiem sporo, mimo że faktycznie, płatna reklama zawodów prawniczych jest wbrew zasadom etyki. Spotkałem się z głosami, że radcowie prawni mają lepiej od adwokatów, bo Kodeks Etyki Radcy Prawnego nie zawiera sformułowanego wprost zakazu. To prawda, jednak ta opinia podważa twierdzenie, jakoby radcowie mogli korzystać z reklamy.
Jakie SEO dla prawnika?
Nie mam zamiaru wchodzić w kompetencje rzecznika odpowiedzialności dyscyplinarnej, więc na potrzeby tego tekstu przyjmuję założenie, że prawnik nie powinien korzystać z płatnej reklamy w Internecie. Jeśli nie reklama, to co? To SEO czyli optymalizacja dla wyszukiwarek. Jakie jest najlepsze SEO dla prawnika? Takie, które nie tylko winduje słowa kluczowe na wysokie pozycje, a które buduje E-A-T, czyli Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness. Co po polsku można przetłumaczyć jako wiedzę, autorytet i reputację. Komu jak komu, ale prawnikowi powinno zależeć na budowaniu takich składowych wizerunku. Jak ten cel osiągnąć przez działania SEO? Zacznijmy od aspektu technicznego.
Na co zwrócić uwagę w 2021?
Google rzadko informuje z wyprzedzeniem o zmianach w algorytmie prezentującym wyniki wyszukiwania. Dlatego nie warto lekceważyć informacji, która pojawiła się na początku grudnia 2020, że Core Web Vitals, czyli kluczowe wskaźniki internetowe Twojej strony, od maja 2021 będą ważnym czynnikiem rankingowym
Brzmi tajemniczo? I tak jest w istocie, mimo że Google zwraca uwagę na potrzebę zapewnienia jak najlepszych doświadczeń użytkownika od kilku lat.
Jak możesz sprawdzić wydajność strony kancelarii? Jest sporo narzędzi, cztery opisałem dokładniej we wpisie 4 darmowe narzędzia SEO technicznego. Jest też inny sposób. Jeśli używasz przeglądarki Chrome, to polecam zainstalowanie rozszerzenia Lighthouse.
Według wyliczeń Google, jeśli Twoja strona ładuje się dłużej niż 3 sekundy, dramatycznie rośnie współczynnik odrzuceń. Jeżeli nie zwrócisz uwagi na wydajność witryny Twojej kancelarii, to słaby wynik któregoś z Core Web Vitals może obniżyć pozycje Twoich stron w wynikach wyszukiwania.
Wydajność to jeden, ale nie jedyny element oceny technicznej witryny. Zanim rozpoczniesz optymalizację, przeprowadź audyt SEO. Jeśli chcesz, możesz zamówić wstępny, bezpłatny audyt u mnie.
Widoczność w Sieci – jak to osiągnąć?
Wskaźniki wydajność witryny można w miarę łatwo poprawić. Jeśli chodzi o poprawę widoczności w wynikach wyszukiwania, to jest to proces złożony i wymaga czasu. Prawdopodobnie wyniki zobaczysz nie wcześniej, niż po 3-4 miesiącach systematycznej pracy, a może nawet za pół roku.
Google jest wyszukiwarką tekstową. Najprościej: ludzie wpisują do wyszukiwarki pytanie zawierające słowa kluczowe i Google w mniej, niż w pół sekundy prezentuje listę najlepszych (zdaniem algorytmu wyszukiwarki) odpowiedzi. Jeśli crawlery Google nie znajdą w Twoich treściach tych słów kluczowych, to nie ma szansy, że pojawisz się w wynikach wyszukiwania na to konkretne zapytanie.
Wniosek z tego jest jednoznaczny: na Twojej stronie musi być wystarczająco dużo treści, które są związane z ważnymi dla Ciebie słowami kluczowymi. To nie mogą być byle jakie frazy – to mają być frazy, które umiejętnie prowadzą do konwersji, czyli pożądanej dla Twojej działalności interakcji odwiedzających z Twoją witryną – na przykład wypełnienie formularza kontaktowego lub pobranie e-booka.
Jeśli chcesz poznać lepiej mechanizm prezentowania wyników wyszukiwania, sprawdź wpis Jak działa Google.
Podsumowując: autorytet i reputację zbudujesz systematycznie publikując jasne, napisane prostym językiem, zrozumiałe treści, kierowane do Twoich klientów, nie do kolegów prawników lub do algorytmu. Musi ich być wystarczająco dużo. Nie da się zbudować sensownej widoczności strony na 20 artykułach… Tworzenie wpisów to jedno, druga strona medalu to ich promowanie. Pomocne mogą być, na przykład, media społecznościowe.
Struktura linków – postaw na jakość
Prowadziłem kiedyś audyt strony kancelarii zlokalizowanej, załóżmy, w Lublinie, która miała linki z forum w Gazecie Olsztyńskiej. To przykład na link building pod hasłem „łapiemy co podleci, żeby tylko sztuka była”. Teoretycznie nawet taki link się liczy, jednak tak nie warto budować autorytetu i reputacji. Dobrym pomysłem wydaje się być skupienie się na pozyskiwaniu wysokiej jakości linków z:
- witryn powiązanych tematycznie ze specjalizacją kancelarii
- mediów lokalnych, z którymi warto nawiązać stałą współpracę
Przypomnę tylko, że kupowanie linków stoi w sprzeczności z zaleceniami Google i nie ma wiele wspólnego z E-A-T. Odradzam stosowanie metod spod znaku Grey Hat w strategii SEO dla prawnika.
Budowanie struktury linków zewnętrznych jest trudnym zadaniem i także wymaga czasu. Warto mieć nad tym kontrolę i nie dawać specjaliście SEO całkowicie wolnej ręki, żeby nie było później przykrych niespodzianek. Jeśli już korzystasz z usług pozycjonowania, proponuję bacznie się przyjrzeć backlinkom. To pozycja, która szczególnie dobrze wygląda w raportach. Ale czy daje Ci realne korzyści? Możesz to sprawdzić samodzielnie. Wystarczy zainstalować absolutnie rewelacyjne i do tego darmowe narzędzie, jakim jest Ahrefs Webmaster Tools. AWT pokaże Ci jak na dłoni, czy wartościowe adresy linkują do Twoich stron.
Osobnym tematem jest budowanie struktury linków wewnętrznych. To zagadnienie związane z architekturą serwisu i prawidłowym kierowaniem ruchu na najbardziej wartościowe strony witryny.
Seo dla prawnika – podsumowane
Z powyższego wywodu widać, że dobre SEO dla prawnika to nie magia i sztuczki polegające na przechytrzeniu Google, a żmudna, rozłożona w czasie, ciężka praca. Skąd prawnik ma wziąć na to czas? To jeden element. Drugi to kompetencje. Warto skorzystać z usług specjalisty. Ale jak wybrać właściwego? Zatrudnić do pomocy freelancera, czy agencję?
Wpisy powiązane z tematem „SEO dla prawnika”, które mogą być dla Ciebie przydatne:
Bardzo ciekawy artykuł, który sporo wyjaśnia niewtajemniczonej osobie.