Pewnie, tak samo jak większość Internautów, kilka razy dziennie korzystasz z wyszukiwarki Google. Pytania do „wujka Google” są tak naturalne, jak oddychanie. Nie zastanawiasz się, jak działa wyszukiwarka. Ona po prostu jest i już pół sekundy po wysłaniu pytania dostajesz całkiem dobre odpowiedzi. Zwykle wystarczy lista z pierwszej strony wyników, żeby wybrać tą dobrą dla Ciebie.
Jeśli poważnie myślisz o optymalizacji strony internetowej pod wyszukiwarkę, warto wiedzieć, jak Google decyduje, które wyniki pokazać Ci na pierwszej stronie, a które dalej. Jak to się dzieje, że Google ocenia jedne treści wysoko, a inne uważa za spam? Tak, to ten sławny i tajemniczy algorytm. Jednak jest on oparty na logicznym fundamencie, z którego Google nie robi żadnego sekretu.
Ważna uwaga: w odróżnieniu od wyszukiwarki np. Allegro czy FB, Google jest wyszukiwarką kontekstową. Oznacza to, że Google stara się zrozumieć zależność słów zapytania i wyniki niekoniecznie muszą te słowa zawierać.
Spis treści
- Skanowanie strony internetowej przez Spidery
- Jak wyszukiwarka Google indeksuje strony?
- Jak Google sortuje wyniki wyszukiwania?
- Podsumowanie
1. Skanowanie strony internetowej przez Spidery
Google nieustannie przeszukuje Internet w poszukiwaniu nowych treści. Do tego służą crawlery, czyli specjalne programy, nazywane też Spiderami lub Googlebotami. Spidery podróżują po sieci linków, które można porównać do ścieżek lub pajęczyny. Spidery Google podróżują po ścieżkach Internetu nieustannie i sprawdzają odwiedzone wcześniej strony. Czy zaszły na nich zmiany i czy powstały nowe linki? Gdy Googlebot znajduje nieznaną wcześniej stronę, to renderuje ją i skanuje, analizując:
- tagi (tytuł, opis strony)
- układ strony-tytuł, nagłówki, akapity
- treść
- inne elementy jak, na przykład, obrazy
Algorytmy robotów naśladują zachowanie internautów. Analizując powyższe dane, Google decyduje, jak zaindeksować stronę.
Dla Ciebie ważne jest, żeby Googlebot łatwo i szybko znalazł Twoje strony oraz zinterpretował je zgodnie z Twoim zamiarem.
Audyt SEO pomaga sprawdzić, czy wszystko jest OK od strony technicznej. Optymalizacja treści pozwoli Spiderom lepiej zrozumieć kontekst Twoich treści i prawidłowo je zindeksować. A dobrze zorganizowana struktura linków wewnętrznych i zewnętrznych pozwoli wypromować Twoje treści.
2. Jak wyszukiwarka Google indeksuje strony?
Google jest wyszukiwarką tekstową. Rozumie Internet jako wielki zestaw dokumentów. Każdy dokument ma adres URL i treść. Zdarza się, że różne adresy URL prowadzą do tej samej lub bardzo podobnej treści. Spośród tych adresów Google wybiera adres kanoniczny, czyli, według Google, najważniejszy. Ten adres jest najczęściej skanowany i indeksowany. Dobre SEO wskazuje wyszukiwarce adresy kanoniczne stron. Musisz jednak wiedzieć, że Spider Google nie musi postąpić zgodnie z sugestią i może wybrać inny adres kanoniczny.
Analizę treści strony Googlebot zaczyna od języka. Dlatego ważne jest, żeby prawidłowo określić język witryny. No bo jeśli bot dostanie info, że językiem strony jest angielski, to analiza polskiego tekstu da słabe rezultaty. Prawdopodobnie treść zostanie uznana za spam. Kolejny etap to analiza struktury nagłówków, opisy alt obrazów i analiza treści.
Google rozpoznaje kontekst treści i odpowiednio indeksuje stronę. Tylko zindeksowane strony mają szansę pojawić się w SERP.
A jak działa wyszukiwarka obrazów Google? Jedyny tekst, jaki ma do dyspozycji Spider to tytuł, opis i opis alternatywny, czyli sławny Alt. Ogólna zasada jest taka, że alt-y dopisuje się do obrazów, które są zgodne z kontekstem treści. Jeśli stosujemy obrazek wyłącznie ilustracyjny, brak opisu alt nie jest błędem.
3. Jak Google sortuje wyniki wyszukiwania?
Algorytm Google zaczyna pracować natychmiast, gdy zaczniesz wpisywać pytanie do wyszukiwarki. Aby w pół sekundy wyświetlić posortowane wyniki wyszukiwania, indeks musi być doskonale uporządkowany. Każdy URL ma nadany ranking, który zmienia się w czasie. Ranking konkretnego wpisu i ranking całej witryny mogą wzrosnąć, jeśli strona się regularnie rozwija i odwiedza ją wielu Internautów. Może z czasem maleć, jeśli strona leży odłogiem i nic się na niej nie dzieje.
Nie tylko treść jest ważna. Czynników rankingowych jest ponad 200. Google stale je zmienia i udoskonala. Należą do nich na pewno:
- szybkość ładowania strony
- przystosowanie do urządzeń mobilnych
- stosowanie danych strukturalnych
- jakość treści
- ilość wizyt
- długość wizyt
I to nie wszystko. Bardzo ważnym elementem rankingowym jest wiarygodność witryny. Podstawowym miernikiem wiarygodności jest liczba i jakość linków zewnętrznych. Linkowanie zawsze było bardzo ważne w SEO i to się nie zmieniło. Obecnie Google inaczej podchodzi do oceny linków i stawia na jakość, a nie na ilość. Wartościowe linki pochodzą ze stron powiązanych tematycznie i z tych o wysokim rankingu zaufania.
Kolejnym, ważnym czynnikiem jest linkowanie wewnętrzne. Dla Google ważne jest, żeby treści na stronie były spójne i prowadziły od ogółu do szczegółu. Każda strona powinna mieć swoje miejsce w dobrze przemyślanej architekturze.
Algorytm zmienia się nawet 2 tysiące razy w roku. Google informuje tylko o dużych zmianach i to najczęściej po fakcie. Dlatego praca nad SEO nigdy sie nie kończy.
Jak działa wyszukiwarka internetowa — podsumowanie
W tym wpisie starałem się przedstawić Ci najważniejsze, moim zdaniem, rzeczy, które musisz wiedzieć, zanim zaczniesz optymalizację i tworzenie treści. Najważniejsze jest, żeby tworzyć treści użyteczne dla ludzi, a nie „pod wyszukiwarkę”. Z drugiej strony trzeba pamiętać o zaleceniach Google i stosować się do nich, żeby zwiększyć szanse na wysokie pozycje na stronach wyników wyszukiwania. Zobacz, jak to tłumaczy Google.
Sprawdź także oryginalny wpis pomocy serwisu, jak działa wyszukiwarka Google.
Chciałem podać maksymalnie skondensowaną treść, ale i tak nie zmieścił się opis, jak działa wyszukiwarka Youtube, Facebooka i Allegro. Stay tuned!
Jeśli brakuje Ci czasu albo nie wiesz, od czego zacząć z contentem, daj znać. Chętnie pomogę.
A jeśli masz godzinkę, to zapraszam do obejrzenia bardzo fajnego filmu. Ogląda się z przyjemnością, mimo że wiemy, że to korporacyjne video. Warto uczyć się od najlepszych.