co to jest seo

Co to jest SEO? Poznaj 3 ważne obszary

Wczoraj klientka zapytała mnie, czym się zajmuję. Powiedziałem, że marketingiem internetowym i SEO. 

“A co to jest SEO?” zapytała.

No właśnie. Jakoś nie wiadomo dlaczego założyłem, że wszyscy powinni wiedzieć, czym jest SEO. Czas więc wyjaśnić sprawę.

SEO - co to znaczy?

search engine optimization

SEO to nic innego jak Search Engine Optimization.

Search engine po polsku to po prostu wyszukiwarka. W Polsce to praktycznie Google i kilka procent Bing, ale w Rosji Yandex ma 45% udziału w wyszukiwaniach. W Chinach przoduje Baidu z 76% udziałem.

Warto zauważyć, że Allegro ma wyszukiwarkę, LinkedIn też i można optymalizować treści pod te i inne wyszukiwarki. Bo każda wyszukiwarka ma model, schemat – algorytm – prezentowania wyników.  W Google wyniki prezentowane są w SERP-ach czyli Search Engine Results Pages, czyli stronach z wynikami wyszukiwania.

Gdy jesteś w Top 3 to super, jeśli w Top 10 to OK, jeżeli nie ma Cię na pierwszej stronie wyników, to czas pomyśleć o inwestycji w SEO.

Jak działa wyszukiwarka?

Żeby zrozumieć, co to jest SEO trzeba wiedzieć, jak działa wyszukiwarka. Korzystanie z wyszukiwania w Google jest tak naturalne, jak picie herbaty z kubka. Szukasz odpowiedzi? Wpisujesz pytanie w Google!

Google zależy na tym, żeby internauci otrzymywali jak najlepsze odpowiedzi. Wybieraniem ich zajmuje się algorytm. Treści w Internecie są indeksowane przez roboty Google, które non stop przeglądają strony internetowe i klasyfikują je według określonych kryteriów. Jakich? Google nie mówi tego wprost, jednak daje wyraźne wskazówki co do wymagań technicznych i kontekstu. Szczegóły algorytmu są tajemnicą Google.

Możesz dowiedzieć się bezpośrednio od Google, jak działa wyszukiwarka

Po co jest to SEO?

Jeśli już wiesz, że wyszukiwarka ma algorytm, dzięki któremu wyświetlają się wyniki w SERP-ach, to SEO jest po to, żeby jak najlepiej dostosować Twoją stronę do algorytmu wyszukiwarki w trzech obszarach:

  • SEO technicznego
  • optymalizacji treści
  • budowania i umacniania sieci linków

Te trzy obszary SEO są ze sobą ściśle powiązane i, jeśli dobrze poprowadzisz wszystkie trzy, to efekty będą rewelacyjne!

Czym jest SEO techniczne?

seo techniczne

To podstawa skutecznej optymalizacji, o którą warto zadbać na etapie projektowania serwisu internetowego. Niestety, zwykle jest tak, że najpierw powstaje strona internetowa, przy której kłócimy się o drobiazgi, jak kolor tego czy tamtego przycisku, a dopiero później przychodzi czas na SEO. Ale to temat na inny wpis. Teraz czas na obszary SEO technicznego. Cztery najważniejsze to:

  • architektura serwisu i nawigacja
  • dostęp dla robotów i indeksowanie treści, na której Ci zależy
  • szybkość ładowania strony i dostosowanie do urządzeń mobilnych
  •  kontrola jakości i duplikowania treści

Może to trochę skomplikowane, ale tak niestety to wygląda. Wyjaśnię to w osobnym wpisie. Jeśli przy projektowaniu serwisu nie przemyślisz jego struktury, to roboty indeksujące po prostu nie znajdą i nie zindeksują treści, na których Ci zależy. Zbyt wolna strona dostanie niską ocenę Google, a słaby lub zduplikowany content obniży pozycję w SERP. Tak to działa.

Samodzielnie i za darmo możesz sprawdzić swoją stronę dzięki  narzędziom, których ja też używam

Optymalizacja treści serwisu

optymalizacja treści seo

Twoje treści mają za zadanie opisać Twój produkt lub usługę. Mają odpowiedzieć na pytania, jakie internauci zadają wyszukiwarce. I w końcu mają doprowadzić do konwersji, czyli realizacji celu, na którym Ci zależy. Na przykład do sprzedaży.

Ale zanim tak się stanie, to muszą Twoje treści:

  • znaleźć
  • kliknąć w link i, co najmniej, zeskanować treść
  • wykonać pożądane działanie

Żeby to wszystko się stało, to musi być spełnionych sporo warunków równocześnie.  A upraszczając – pisząc dla ludzi nie wolno zapominać o robotach i algorytmach.

Budowanie sieci linków

link building a SEO

I na koniec tego przydługiego wpisu rzecz może najważniejsza, o której mało kto pamięta. Promocja treści i budowanie reputacji.

Możesz napisać super wspaniały tekst, na przykład taki, jak ten który teraz czytasz, a jeśli go nie wypromujesz, to Twoja praca pójdzie na marne. Google bardzo lubi i wysoko ocenia strony i domeny, do których prowadzi dużo wartościowych linków. Algorytm przez to rozumie, że strona jest popularna, poważana i wiarygodna i daje jej wysoki ranking. 

Generalnie “link building” jest najtrudniejszą ale za to najbardziej efektywną częścią SEO.  Kilka lat temu podstawą SEO były systemy wymiany linków, farmy linków, kupowanie i sprzedawanie linków. Te praktyki są stosowane też współcześnie. Osobiście bardzo odradzam takie działania, określane jako Black/Grey Hat SEO. Google dobrze wie, że takie działanie chce “przechytrzyć” algorytm i skutecznie je zwalcza, usuwając takie strony czasowo lub definitywnie z indeksu. A nie o to chodzi w SEO, prawda?

Co to jest SEO - podsumowanie

Wyjaśnienie w kilku słowach, czym jest SEO, okazuje się trudne. To złożony i żmudny proces, który nie ma nic wspólnego z magią. Dobre SEO wymaga:

  • przemyślanej strategii, opartej na wiedzy, doświadczeniu i danych analitycznych
  • dobrych narzędzi
  • czasu

Żaden z tych elementów nie jest tani, dlatego dobre SEO też tanie nie jest.

Od czego zacząć SEO? Najlepiej od poznania stanu obecnego. Do tego służy audyt SEO, który jest niezbędny, by zacząć pracować nad optymalizacją.

Jeśli chcesz, zrobię bezpłatnie dla Ciebie taki audyt. Napisz do mnie maila i podaj adres Twojej domeny.  A potem zobaczymy.

Dzięki, że udało Ci się doczytać aż do końca! Naprawdę to doceniam. Jeśli masz uwagi, propozycje, pytania – napisz je w komentarzu.

Chcesz więcej? Proszę bardzo. Dowiedz się, dlaczego SEO jest takie ważne.

 

Źródło ilustracji użytych w tekście: serwis pixabay.com

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *