profil linków

Profil linków

85 / 100

Profil linków, czy z angielska link building, to proces mający na celu kształtowanie reputacji strony poprzez pozyskiwanie wartościowych linków zewnętrznych. Pierwszymi, którzy wpadli na pomysł mierzenia popularności strony przez analizę linków zwrotnych byli nie kto inny, tylko twórcy wyszukiwarki Google: Larry Page i Sergey Brin. Tak właśnie, według Wikipedii, narodził się słynny Page Rank, który był podstawą wczesnego algorytmu prezentacji wyników wyszukiwania. To już prehistoria, bo rok 1998. Dziwne, że niektórzy SEO – spece ciągle tkwią w poprzednim stuleciu.

Skąd ta śmiała teza?

Jak może wiesz, w mojej oferciebezpłatne audyty stron internetowych. Robię je, żeby pokazać klientom, jak pracuję. Przy okazji dużo się przy tym uczę i dowiaduję. Wyszło mi, że mniej więcej w 60% przypadków profil linków badanych przeze mnie stron jest co najmniej do poprawienia.

Jak zbudować optymalny profil linków?

Na pewno bez pośpiechu. Ja zawsze zaczynam od określenia CELU działania. Generalnie celem link buildingu nie jest tylko budowanie reputacji, ale przede wszystkim generowanie ruchu na określone strony. Bo nadrzędnym celem działań SEO jest optymalizacja konwersji. Oczywiście nie wszystkie linki muszą prowadzić do stron konwertujących. Są przecież co najmniej trzy etapy strategii Inbound Marketingu. Według HubSpot to:

profil linków i hubspot
źródło: hubspot.com
  • zainteresuj
  • zaangażuj
  • usatysfakcjonuj

A co ja widzę w większości audytów? Większość analizowanych przeze mnie profili linków zawiera głównie łącza do strony głównej serwisu. W zasadzie nie ma w tym nic złego, jeśli ta strona dobrze ten ruch rozprowadzi.

  1. Moim zdaniem warto poszerzyć strategię link buildingu do pozyskiwania linków także poza stronę główną serwisu i próbować od razu zaangażować Internautów lub skłonić do podjęcia działania.
  2. Pamiętaj, na jakim etapie rozwoju jest Twoja strona. Nowa strona z tysiącami linków może wyglądać podejrzanie, no chyba że to prawdziwy Unicorn! Dotyczy to także siły linkujących stron. Jeśli Twoja strona ma niską reputację to nie staraj się od razu pozyskać linki z najmocniejszych domen, wszystko po kolei.
  3. Pozyskuj linki systematycznie. Google na pewno zauważy, gdy Twój profil linków będzie rósł skokowo i może mu się to wydać podejrzane.
  4. Jeśli zlecasz pozycjonowanie lub link building firmie zewnętrznej KONIECZNIE kontroluj co i jak linkują. To normalne, że klient nie musi wiedzieć, co to jest SEO i na czym polega link building. Skwapliwie wykorzystują to niektórzy pozycjonerzy i produkują linki na ilość, bo to względnie łatwe (do zapleczowych domen) i dobrze wygląda w raportach. Jak kontrolować firmę trzecią przeczytasz w ostatniej części tego wpisu.

Czy warto kupować linki?

profil linków

Odpowiedź jest taka, jak zawsze: to zależy. Od czego? Oczywiście od celu! Jeśli potrzebujesz dopalić na szybko na przykład landing page, na którym Ci teraz zależy, można rozważyć takie działania ratunkowe. W długim okresie – osobiście odradzam i to z kilku powodów:

  • kupowanie linków i uczestnictwo w różnorodnych systemach wymiany linków jest wbrew oficjalnym zaleceniom Google i może skutkować nałożeniem kary przez wyszukiwarkę
  • masz ograniczoną lub żadną kontrolę nad faktycznym procesem linkowania
  • strony, które akceptują płatne linki i nie oznaczają ich tagiem „sponsored” są zwykle słabej jakości i linki mają niewielką moc.
  • co zrobisz, jak link zniknie? Dowiedz się, czy w takim przypadku kasa zwraca pieniądze!

Mogę tu sobie pisać co chcę (w końcu to mój blog), jednak miejsc, gdzie można kupić linki jest w Sieci na pęczki. Biznes kwitnie. Skoro są sprzedawcy to są i klienci. I zaryzykuję twierdzenie, że raczej nie są to amatorzy, którzy pozycjonują strony na własną rękę… Uczciwie trzeba powiedzieć, że to nie jest wyłącznie polska specyfika. Handel linkami ma miejsce na całym świecie.

Jak sprawdzić czy agencja dobrze buduje profil linków?

Jak pisałem wyżej – dużo pozyskanych linków bardzo ładnie prezentuje się w raporcie z agencji SEO. Jak sprawdzić, co Ci agencja naprawdę dowozi?

Wystarczy darmowe dla właściciela strony i niesamowicie wydajne narzędzie, jakim jest Ahrefs Webmaster Tools. Jeśli masz dostęp do Google Search Consoli witryny to bez problemu połączysz ją z AWT. I w tym momencie ściema się kończy, bo dostajesz dane z profesjonalnego narzędzia! Drżyjcie agencje! Będziecie się tłumaczyć z tych super linków dofollow do precli… Oczywiście to nie jest tak, że wszystkie agencje SEO są złe. Ale jak mawiał pewien klasyk myśli politycznej „ufaj i kontroluj”.

profil linków ahrefs
tak wygląda profil linków jednego z moich klientów

To nie koniec informacji o linkach, które możesz otrzymać z AWT. W menu możesz dokładnie sprawdzić linki

  • nowe
  • utracone
  • uszkodzone

a także przejrzeć listę odsyłających domen, gdzie znajdziesz

  • nowe
  • utracone

Narzędzie ma jeszcze jedną, bardzo przydatną funkcję, a mianowicie pozwala zlokalizować podejrzane linki, które ktoś do naszej strony mógł bez naszej wiedzy doprowadzić i tym samym obniżać jakość naszego profilu linków. Tak też bywa, nie wszyscy są święci i konkurencja może sięgnąć po taktyki spod znaku Black Hat SEO.

Profil linków – podsumowanie

Na koniec chciałbym podkreślić, że w link buildingu nie liczy się ilość linków a ich jakość. Do takich samych wniosków doszedł Eric Enge i opisał szczegóły swojego badania we wpisie opublikowanym na moz.com

Profil linków jest ważny dla Twojej strategii SEO. Dlatego nie warto oddawać tego pola lekkomyślnie osobom trzecim. A jeśli chcesz sprawdzić, jak radzi sobie z budowaniem profilu linków Twoja agencja lub po prostu chcesz się dowiedzieć, jak poprawić optymalizację strony to

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *