Popularne hasło, ale nie wszyscy dokładnie wiedzą, co to jest audyt SEO.
Najważniejsze: audyt SEO to nie jest sprawdzian albo egzamin. Nie chodzi o to, żeby Ci udowodnić, że robisz coś źle.
Jeśli chcesz coś naprawić, to warto wiedzieć, co źle działa. I to jest właśnie rola audytu – znaleźć problemy i zaproponować rozwiązania.
Audyt SEO pozwala ocenić Twoją stronę internetową w trzech wymiarach:
- poznać jej stan techniczny
- widzialność w Sieci
- reputację.
Przede wszystkim sprawdź, czy wiesz co to jest SEO.
Po audycie możemy określić stan początkowy, zidentyfikować najważniejsze problemy i zaproponować działania naprawcze. Akcje marketingowe na słabo zoptymalizowanej stronie mijają się z celem. No to dlaczego tak mało właścicieli stron robi audyty?
Może chcieliby wiedzieć, ale boją się zapytać:
Co zawiera audyt SEO?

Temat rzeka. Naprawdę. Zacznijmy więc od źródła. Na początek
Audyt techniczny – przykładowe elementy
- przystosowanie do urządzeń mobilnych
- wydajność (szybkość) witryny
- widoczność dla robotów Google – pliki robots.txt i sitemap.html
- struktura serwisu – przekierowania, kody serwera, linki kanoniczne
- struktura nagłówków H1, H2, H3 -H6 i kontrola duplikacji
- Meta tagi, meta opisy, opisy alt obrazków i kontrola duplikacji
- struktura linków wewnętrznych – architektura serwisu

Widoczność w Internecie
Audyt treści pozwala sprawdzić
- pozycję domeny w wynikach wyszukiwania Google
- ilość słów kluczowych, na jakie widoczna jest domena w wyszukiwarce
- rozkład pozycji słów kluczowych
- trendy – idziesz w górę, czy wręcz przeciwnie?

Struktura linków
Ta część audytu odnosi się do off-site SEO czyli tego, co można optymalizować poza strukturą serwisu.
Algorytmy Google oceniają jakość strony i jej reputację według siły i ilości linków zewnętrznych, które prowadzą na Twoją stronę. Oczywiście to nie jest jedyny czynnik rankingowy, jednak nie można go lekceważyć. Im więcej wartościowych linków, tym lepsza reputacja strony i większe szanse na czołowe pozycje w wynikach wyszukiwania.
Dobre linki pomagają a złe szkodzą. Być może wie o tym Twoja konkurencja i z premedytacją linkuje Twoją domenę z Ciemną Stroną Mocy a Ty nic o tym nie wiesz! Audyt struktury linków pomaga wykryć takie zagrożenia.
Jak zrobić audyt SEO?
Podstawowym i w dodatku bezpłatnym narzędziem do audytu strony jest Google Search Console. Nie jest to może wystarczające narzędzie, ale niezbędne, jeśli chcesz wiedzieć:
- czy Twoja witryna ma problemy techniczne?
- jest przystosowana do mobile?
- jaka jest wydajność domeny?
- czy i jakie strony są indeksowane?
- ile masz odwiedzin z wyszukiwania organicznego?
- linki wewnętrzne i linki zewnętrzne?
- i jeszcze kilka fajnych rzeczy…
Ile kosztuje audyt SEO?

Możesz mieć za darmo, z automatu. Dostępnych jest wiele automatycznych raportów SEO. Z reguły są oparte na narzędziu Lighthouse. Możesz mieć także darmowy audyt SEO ode mnie. Mój nie będzie automatyczny, troche nad nim posiedzę. Wystarczy, że wypełnisz formularz i podasz adres witryny.
A szczegółowy audyt? Dokładny audyt wymaga czasu a czas jest cenny. Pełny audyt może powstawać nawet tydzień i kosztować od 5 tysięcy PLN w górę. Czy warto? To zależy. Jeśli, na przykład, jeden Twój klient przynosi Ci miesięcznie 200 zł zysku i średni “czas życia” klienta to 3 lata to, zdobywając (lub nie tracąc) tylko jednego klienta, koszt audytu zwraca się z nawiązką.
Co to jest Audyt SEO - podsumowanie
Mam nadzieję, że już trochę się orientujesz, co to jest audyt SEO i po co się go robi. Wielokrotnie (tak naprawdę za każdym razem) właściciel strony tłumaczył mi się z błędów. Nie musisz się usprawiedliwiać! To normalne, że są błędy. Pewnie nie ma idealnej strony. Ważne, żeby wiedzieć, co jest do poprawienia i jak to zrobić. I po to własnie jest audyt.
Jeśli poważnie myślisz o optymalizacji serwisu lub planujesz przebudowę witryny pomyśl koniecznie o audycie. Czy warto? Złe pytanie! Dobre jest: kiedy zaczynamy?