Co to jest audyt SEO?

85 / 100

Popularne hasło, ale nie wszyscy dokładnie wiedzą, co to jest audyt SEO.

Najważniejsze: audyt SEO to nie jest sprawdzian albo egzamin. Nie chodzi o to, żeby Ci udowodnić, że robisz coś źle.

Jeśli chcesz coś naprawić, to warto wiedzieć, co źle działa. I to jest właśnie rola audytu – znaleźć problemy i zaproponować rozwiązania.

Audyt SEO pozwala ocenić Twoją stronę internetową w trzech wymiarach:

  • poznać jej stan techniczny
  • widzialność w Sieci
  • reputację.

Przede wszystkim sprawdź, czy wiesz co to jest SEO

Po audycie możemy określić stan początkowy, zidentyfikować najważniejsze problemy i zaproponować działania naprawcze.  Akcje marketingowe na słabo zoptymalizowanej stronie mijają się z celem. No to dlaczego tak mało właścicieli stron robi audyty?

Może chcieliby wiedzieć, ale boją się zapytać:

No to pozwól, że wyjaśnię po kolei…

Co zawiera audyt SEO?

co to jest audyt seo

Temat rzeka. Naprawdę. Zacznijmy więc od źródła. Na początek

Audyt techniczny – przykładowe elementy

  • przystosowanie do urządzeń mobilnych
  • wydajność (szybkość) witryny
  • widoczność dla robotów Google – pliki robots.txt i sitemap.html
  • struktura serwisu – przekierowania, kody serwera, linki kanoniczne
  •  struktura nagłówków H1, H2, H3 -H6 i kontrola duplikacji
  • Meta tagi, meta opisy, opisy alt obrazków i kontrola duplikacji
  • struktura linków wewnętrznych – architektura serwisu

 To w dużym uproszczeniu. Moja checklista SEO technicznego zawiera 31 punktów kontrolnych
co to jest audyt seo

Widoczność w Internecie

Audyt treści pozwala sprawdzić

  •  pozycję domeny w wynikach wyszukiwania Google
  • ilość słów kluczowych, na jakie widoczna jest domena w wyszukiwarce
  • rozkład pozycji słów kluczowych
  • trendy – idziesz w górę, czy wręcz przeciwnie?

Zyskujesz wiedzę, jak Twoja domena jest widziana przez Google i w konsekwencji przez Internautów. Będziesz wiedzieć, czy jest widzialna na słowa kluczowe, na których Ci zależy. Audyt widzialności to podstawa przygotowania strategii słów kluczowych i polityki tworzenia treści.
co to jest audyt seo

Struktura linków

Ta część audytu odnosi się do off-site SEO czyli tego, co można optymalizować poza strukturą serwisu.

Algorytmy Google oceniają jakość strony i jej reputację według siły i ilości linków zewnętrznych, które prowadzą na Twoją stronę. Oczywiście to nie jest jedyny czynnik rankingowy, jednak nie można go lekceważyć. Im więcej wartościowych linków, tym lepsza reputacja strony i większe szanse na czołowe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Dobre linki pomagają a złe szkodzą. Być może wie o tym Twoja konkurencja i z premedytacją linkuje Twoją domenę z Ciemną Stroną Mocy a Ty nic o tym nie wiesz! Audyt struktury linków pomaga wykryć takie zagrożenia. 

Jak zrobić audyt SEO?


gsc
źródło: Google

Podstawowym i w dodatku bezpłatnym narzędziem do audytu strony jest Google Search Console. Nie jest to może wystarczające narzędzie, ale niezbędne, jeśli chcesz wiedzieć:

  • czy Twoja witryna ma problemy techniczne?
  • jest przystosowana do mobile?
  • jaka jest wydajność domeny?
  • czy i jakie strony są indeksowane?
  • ile masz odwiedzin z wyszukiwania organicznego?
  •  linki wewnętrzne i linki zewnętrzne?
  • i jeszcze kilka fajnych rzeczy…

No to po co robić audyt SEO, skoro Google Search Console podaje tyle ciekawych danych? A po to, żeby otrzymać inne, ciekawe dane z innych punktów widzenia, czyli z innych narzędzi.  Do najlepszych należą Screaming Frog, Sitebulb, Majestic, Clusteric i pewnie jeszcze ze sto innych.

Ile kosztuje audyt SEO?

ile kosztuje SEO

Możesz mieć za darmo, z automatu. Dostępnych jest wiele automatycznych raportów SEO. Z reguły są oparte na narzędziu LighthouseMożesz mieć także darmowy audyt SEO ode mnie.  Mój nie będzie automatyczny, troche nad nim posiedzę. Wystarczy, że skontaktujesz się ze mną i omówimy szczegóły

Dokładny audyt wymaga czasu a czas jest cenny. Pełny audyt może powstawać nawet tydzień i kosztować od 5 tysięcy PLN w górę. Czy warto? To zależy. Jeśli, na przykład, jeden Twój klient przynosi Ci miesięcznie 200 zł zysku i  średni „czas życia” klienta to 3 lata to, zdobywając  tylko jednego klienta, koszt audytu zwraca się z nawiązką.

Co to jest Audyt SEO – podsumowanie

Mam nadzieję, że już trochę się orientujesz, co to jest audyt SEO i po co się go robi. Wielokrotnie (tak naprawdę za każdym razem) właściciel strony tłumaczył mi się z błędów. Nie musisz się usprawiedliwiać! To normalne, że są błędy.  Pewnie nie ma idealnej strony. Ważne, żeby wiedzieć, co jest do poprawienia i jak to zrobić. I po to własnie jest audyt.

 Jeśli poważnie myślisz o optymalizacji serwisu lub planujesz przebudowę witryny pomyśl koniecznie o audycie. Czy warto? Złe pytanie! Dobre jest: kiedy zaczynamy?

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *