Po audycie możemy określić stan początkowy, zidentyfikować najważniejsze problemy i zaproponować działania naprawcze. Akcje marketingowe na słabo zoptymalizowanej stronie mijają się z celem. No to dlaczego tak mało właścicieli stron robi audyty?
Temat rzeka. Naprawdę. Zacznijmy więc od źródła. Na początek
Audyt techniczny – przykładowe elementy
przystosowanie do urządzeń mobilnych
wydajność (szybkość) witryny
widoczność dla robotów Google – pliki robots.txt i sitemap.html
struktura serwisu – przekierowania, kody serwera, linki kanoniczne
struktura nagłówków H1, H2, H3 -H6 i kontrola duplikacji
Meta tagi, meta opisy, opisy alt obrazków i kontrola duplikacji
struktura linków wewnętrznych – architektura serwisu
To w dużym uproszczeniu. Moja checklista SEO technicznego zawiera 31 punktów kontrolnych.
Widoczność w Internecie
Audyt treści pozwala sprawdzić
pozycję domeny w wynikach wyszukiwania Google
ilość słów kluczowych, na jakie widoczna jest domena w wyszukiwarce
rozkład pozycji słów kluczowych
trendy – idziesz w górę, czy wręcz przeciwnie?
Zyskujesz wiedzę, jak Twoja domena jest widziana przez Google i w konsekwencji przez Internautów. Będziesz wiedzieć, czy jest widzialna na słowa kluczowe, na których Ci zależy. Audyt widzialności to podstawa przygotowania strategii słów kluczowych i polityki tworzenia treści.
Struktura linków
Ta część audytu odnosi się do off-site SEO czyli tego, co można optymalizować poza strukturą serwisu.
Algorytmy Google oceniają jakość strony i jej reputację według siły i ilości linków zewnętrznych, które prowadzą na Twoją stronę. Oczywiście to nie jest jedyny czynnik rankingowy, jednak nie można go lekceważyć. Im więcej wartościowych linków, tym lepsza reputacja strony i większe szanse na czołowe pozycje w wynikach wyszukiwania.
Dobre linki pomagają a złe szkodzą. Być może wie o tym Twoja konkurencja i z premedytacją linkuje Twoją domenę z Ciemną Stroną Mocy a Ty nic o tym nie wiesz! Audyt struktury linków pomaga wykryć takie zagrożenia.
Jak zrobić audyt SEO?
Podstawowym i w dodatku bezpłatnym narzędziem do audytu strony jest Google Search Console. Nie jest to może wystarczające narzędzie, ale niezbędne, jeśli chcesz wiedzieć:
czy Twoja witryna ma problemy techniczne?
jest przystosowana do mobile?
jaka jest wydajność domeny?
czy i jakie strony są indeksowane?
ile masz odwiedzin z wyszukiwania organicznego?
linki wewnętrzne i linki zewnętrzne?
i jeszcze kilka fajnych rzeczy…
No to po co robić audyt SEO, skoro Google Search Console podaje tyle ciekawych danych? A po to, żeby otrzymać inne, ciekawe dane z innych punktów widzenia, czyli z innych narzędzi.
Do najlepszych należą Screaming Frog, Sitebulb, Majestic, Clusteric i pewnie jeszcze ze sto innych.
Ile kosztuje audyt SEO?
Możesz mieć za darmo, z automatu. Dostępnych jest wiele automatycznych raportów SEO. Z reguły są oparte na narzędziu Lighthouse. Możesz mieć także darmowy audyt SEO ode mnie. Mój nie będzie automatyczny, troche nad nim posiedzę. Wystarczy, że skontaktujesz się ze mną i omówimy szczegóły
Dokładny audyt wymaga czasu a czas jest cenny. Pełny audyt może powstawać nawet tydzień i kosztować od 5 tysięcy PLN w górę. Czy warto? To zależy. Jeśli, na przykład, jeden Twój klient przynosi Ci miesięcznie 200 zł zysku i średni „czas życia” klienta to 3 lata to, zdobywając tylko jednego klienta, koszt audytu zwraca się z nawiązką.
Co to jest Audyt SEO - podsumowanie
Mam nadzieję, że już trochę się orientujesz, co to jest audyt SEO i po co się go robi. Wielokrotnie (tak naprawdę za każdym razem) właściciel strony tłumaczył mi się z błędów. Nie musisz się usprawiedliwiać! To normalne, że są błędy. Pewnie nie ma idealnej strony. Ważne, żeby wiedzieć, co jest do poprawienia i jak to zrobić. I po to własnie jest audyt.
Jeśli poważnie myślisz o optymalizacji serwisu lub planujesz przebudowę witryny pomyśl koniecznie o audycie. Czy warto? Złe pytanie! Dobre jest: kiedy zaczynamy?