strategia komunikacji contrade.pl

Digital marketing a strategia komunikacji w 2020

Każda firma opiera swoje działanie na strategii – jest ona bardziej lub mniej określona. Nie inaczej jest ze strategią marketingu cyfrowego. Z moich osobistych doświadczeń wynika, że strategia najczęściej „jest w głowie Prezesa”. Jeśli firma realizuje swoje cele – nawet te nie do końca jasno określone – czyli rozwija się i przynosi zyski inwestorom – to znaczy, że strategia działa!  To prawda, działa, ale szczęście nie trwa wiecznie. 

Spis treści

strategia komunikacji w Digital Marketingu

Są firmy, które mają strony internetowe, konta na FB, LI, czasami nawet używają Internetu jako medium  sprzedaży swoich usług i nie udzielają się w „digitalu”. Nie publikują wartościowych materiałów w mediach społecznościowych albo robią to okazjonalnie “bo tak trzeba”. Dopiero jak konkurencja zaczyna deptać po piętach albo biznes się kurczy, szukają pomocy u “magików od SEO i kontentu”…

Jeśli spojrzysz do raportu firmy Gemius to zobaczysz, że wśród 38 milionów obywateli Polski aż 28 milionów deklaruje regularne korzystanie z Internetu. A mobilny dostęp do Sieci ma ponad 23 miliony Polaków.

Z prawdopodobieństwem graniczącym z pewnością Twój klient korzysta z Internetu. 

Dlatego nie lekceważ możliwości cyfrowego marketingu. Pamiętaj żeby Twoja komunikacja była:

  • Świadoma
  • Dobrze zaplanowana
  • Konsekwentnie realizowana
  • Mierzalna
  • Systematycznie ulepszana

 Jak to zrobić, gdy nie masz czasu, albo ominęła Cię cyfrowa rewolucja?  Warto skorzystać z pomocy zewnętrznego eksperta, na przykład CONTRADE – Jacek Sobkowski. Spojrzenie z zewnątrz pozwala dostrzec szanse i nowe możliwości. 

Nie da się osiągnąć nowych rezultatów starymi metodami!

Działania promocyjne w Sieci

Najczęściej kierujesz ruch na stronę firmową. Okej, a co dalej? Wejdzie, wyjdzie, zapomni… Twoim celem jest, żeby odwiedzający Twoją stronę został Twoim klientem.  Daj mu szansę zostawić choć e-mail do późniejszego kontaktu!  To jeden z przykładów KONWERSJI – o to chodzi w marketingu cyfrowym! To pożądane, z biznesowego punktu widzenia, działania gościa na Twojej witrynie.  Cele konwersji mogą być różne, na przykład:

  • prenumerata  e-mailingu
  • pozostawienie zgód marketingowych
  • obejrzenie filmu
  • pobranie e-booka
  • rozpoczęcie testów produktu lub usługi

i oczywiście najważniejszy cel:

  • SPRZEDAŻ

Pewnie znasz model AIDA:

  • Attention – Uwaga
  • Interest – Zainteresowanie
  • Desire – Pragnienie
  • Action – wiadomo co 🙂

To klasyczny model hierarchiczny lejka sprzedażowego, który ma już mniej więcej 100 lat. Teoretycy marketingu prześcigają się w ulepszaniu tego akronimu, dodając lub zmieniając literki – hasła.

A my skrócimy do trzech etapów!

  1. ŚWIADOMOŚĆ – 100 lat temu i współcześnie – potencjalny klient musi wiedzieć, że jest produkt lub usługa, która rozwiązuje konkretny problem. 
  2. DECYZJA – Twój lead już wie, że jesteś. Teraz Twoim zadaniem jest przekonać go, że to właśnie Ty potrafisz najlepiej rozwiązać jego problemy. A najlepiej nie znaczy najtaniej! Dajesz mu argumenty poprzez wartościowy kontent, poprzez reputację firmy i marki. I poprzez komunikację. 
  3. DZIAŁANIE – Twoim celem jest konwersja – może to być sprzedaż, ale równie dobrze tylko rejestracja konta. W zależności od pozycji klienta w lejku może to być jeden z celów z początku rozdziału.

W cyfrowym świecie liczy się KONWERSJA. A jak do niej doprowadzić? Lista dostępnych narzędzi, platform, programów, kanałów komunikacji rośnie codziennie. Zbuduj najlepszą strategię komunikacji i wykorzystaj efekt synergii.

Strategia komunikacji w digital marketingu pozwala:

  •  Jasno powiązać cele biznesowe firmy z celami marketingowymi
  • Wybrać kanały komunikacji najlepiej dostosowane do grupy docelowej
  • Dostosować język i treść komunikatów do wybranych kanałów komunikacji
  • W spójny sposób i konsekwentnie pozycjonować unikalną propozycję sprzedaży (USP) firmy
  • Kontrolować budżet i na bieżąco badać efektywność jego wykorzystania 
  • Sukcesywnie i stale sprawdzać efekty, wzmacniać to, co działa i zmieniać to, co nie działa.

I tak bez końca…

Jak opracować strategię komunikacji?

  • Określ wymiernie stan początkowy i zapisz wybrane wskaźniki swojej marki i konkurencji. Przyda się tu audyt SEO.
  • Jasno i realistycznie zdefiniuj cele marketingowe w powiązaniu z celami biznesowymi, w funkcji czasu
  • Opisz USP swojego produktu i przewagi konkurencyjne, które chcesz komunikować
  • Określ mierzalne kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) Wykorzystaj na przykład Google Analytics
  • Na podstawie pozycjonowania produktu wybierz grupę docelową i ją opisz (Buyer Personas)
  • Znając grupę docelową wybierz najlepsze, Twoim zdaniem, kanały komunikacji
  • Zaplanuj z wyprzedzeniem działania komunikacyjne
  • Spisz powyższe i udostępnij kluczowym osobom
  • Zaplanuj okresową ewaluację rezultatów i dynamicznie wprowadzaj ulepszenia.

Jakie wybrać kanały komunikacji w digital marketingu?

W zależności od charakterystyki grupy docelowej możesz wybrać  działania z listy poniżej. Lista nie jest pełna, zawiera najpopularniejsze narzędzia i platformy.

  • SEO techniczne – oczywiście to nie kanał komunikacji. Bez optymalizacji infrastruktury Twoje działania będą nieefektywne. Optymalizacja strony pozwoli osiągnąć lepsze efekty pozycjonowania organicznego w krótszym czasie. 
  • Content marketing – promowanie marki i/lub produktu poprzez udostępnianie wartościowych treści. Mogą to być studia przypadków, poradniki, itp. Im bardziej unikalne i nowatorskie tym lepiej. 
  • Optymalizacja treści. Zawsze zgodnie z założeniami SEO
  • Social media – wybór kanałów i treści odpowiednich dla grupy docelowej
  • e-mail marketing
  • Reklama płatna w wyszukiwarkach i
  • Reklama płatna w mediach społecznościowych
  • Reklama w sieciach reklamowych
  • Remarketing
  • Programy afiliacyjne
  • Porównywarki cenowe
  • Współpraca z infuencerami 
  • Digital PR
  • Podcasty
  • Webinary
  • Bezpłatne poradniki, e-booki

 Teraz określ taktykę i rozpisz działania operacyjne w czasie. Wyznacz osoby odpowiedzialne za konkretne działania. Ustal okresowe spotkania zespołu i monitoruj co się dzieje. 

Korzystaj z analityki, wyciągaj wnioski, udoskonalaj proces. 

Sporo tego. Podejście systemowe do strategii komunikacji w digital marketingu wymaga dużo czasu i jeszcze więcej pracy. Proces wdrożenia marketingu cyfrowego nigdy się nie kończy, bo to bardzo dynamiczne środowisko. Warto rozważyć zatrudnienie zewnętrznego konsultanta, który, oprócz świeżego spojrzenia, wniesie do lokalnego zespołu swoje umiejętności wiedzę i doświadczenie.