jak wybrać media

Jak wybrać media i kanały komunikacji?

85 / 100

Zastanawiasz się, jak wybrać media i kanały komunikacji marketingowej Twojej firmy? Wszystko zależy od celu biznesowego i grupy docelowej. Twój komunikat ma dotrzeć do Twoich obecnych i potencjalnych klientów. Czy wiesz, gdzie oni są? Z jakich mediów korzystają i jak to robią? A może nie masz pewności kto jest Twoim idealnym klientem? Jeśli tak, to zacznij od opisania Buyer Persony.

Ostatnio rozmawiałem z właścicielami kilku firm doradczych, którzy są zdania że firmowa strona internetowa jest, bo jest. Leady zdobywają w Social Mediach, głównie na LinkedInie i Facebooku. Nie mnie oceniać taką strategię. Jestem zdania, że dopóki cele biznesowe są realizowane, dopóty obrana strategia jest właściwa. Czy dobrowolne rezygnowanie z mocnego kanału komunikacji, jakim są organiczne wyniki wyszukiwania jest dobre dla biznesu? To temat na osobny wpis. Koniec dywagowania, przechodzę do konkretów.

Podział mediów

Z klasyfikacji mediów, ich podziału, rodzajów, zależności pewnie można by się było doktoryzować. Jeśli wpiszesz hasło „podział mediów” do wyszukiwarki, dostaniesz ponad 22 miliony odpowiedzi. Nie będę powielał tych treści, ale trzeba zacząć od podstaw. Media dzielimy na:

  • media własne
  • pozyskane media
  • opłacone media

Czy media własne są najważniejsze? To, jak zawsze, zależy – od przyjętej strategii. Ale zanim o tym, to krótka charakterystyka, żeby nie było niedomówień.

Media własne – najcenniejsze kanały komunikacji marketingowej

Wybierając kanały komunikacji marketingowej w pierwszej kolejności warto zadbać o media własne. To aktywa Twojego biznesu, szczególnie ważne w erze cyfrowej. Oczywiście nie musisz korzystać ze wszystkich niżej wymienionych kanałów komunikacji. To, jak wybrać media właściwe dla Twojego przekazu, zależy od obranej strategii komunikacji.

  • Witryna internetowa
  • Blog
  • Email newsletter
  • Webinary
  • Podcasty
  • Publikacje, w tym:
  • Katalogi (elektroniczne i tradycyjne)
  • E-booki

Jak widzisz kanałów komunikacji marketingowej jest całkiem sporo. Dzięki analityce możesz bardzo dobrze badać ich skuteczność. Problem w tym, że najpierw trzeba ustalić w analityce cele, a dopiero później mierzyć i analizować. Według raportu brightlocal.com ponad połowa z 11 tysięcy badanych firm nie miała ustawionych celów w GA

Dlatego jeśli Ty też nie korzystasz z Google Analytics, to nie ma w tym nic złego i nie jest to powód do wstydu. Choć z drugiej strony warto się zastanowić, czy tego nie zmienić.

I pewnie dziwisz się, że nie wymieniam konta na Facebooku, Insta, kanału YT i innych Social Mediów. Otóż Social Media nie są Twoje!

Może myślisz, że trzeba nawywijać, jak Trump albo Korwin-Mikke, żeby zamknięcie lub usunięcie konta było realnym problemem? Otóż niekoniecznie. Sztuczna inteligencja nie będzie z Tobą negocjować i jeśli uzna, że publikujesz treści niezgodne z zasadami platformy, to po prostu usunie Ci konto i koniec. Czy tak wyglądają „owned media”? A znasz z Netflixa film o Cambridge Analytica? Nie wiem, czy „Hakowanie świata” jest jeszcze na platformie. Jeśli nie, to tutaj znajdziesz krótki opis.

Social media w najlepszym przypadku są pseudo – własnymi mediami. Osobiście mam wrażenie, że bliżej im do mediów płatnych, niż własnych.

Postawię taką tezę:

Social Media to media płatne, które dla niepoznaki oferują bezpłatny dostęp.

Napisz proszę w komentarzu, jak Ty to widzisz.

Media pozyskane jako kanały komunikacji marketingowej

Czym są media pozyskane?

To publikacje w kanałach, które do Ciebie ni należą i które nie są opisane jako reklama lub wpis sponsorowany. Czyli w praktyce nie są to wyłącznie wpisy za które nie płacisz. Uwaga w nawiasie jest dla formalności, żeby puryści się bez sensu nie czepiali, bo nie wszystkie komunikaty pozyskane są w pełni bezpłatne. Należą do nich:

  • Udostępnienia Twoich publikacji
  • Guest Blogging
  • Public Relations
  • Buzz i viral
jak wybrać media

Skąd się biorą earned media? Może myślisz, że to kwestia szczęścia? A co, jeśli można wybrać media pozyskane? Myślę, że to temat wart osobnego wpisu i pewnie kiedyś się on pojawi. Na dziś zastanów się chwilę nad fenomenem skarg na reklamę pewnej nisko-kosztowej linii lotniczej…

Korzyści wynikające z publikacji Twoich treści w mediach pozyskanych są nie do przecenienia. Zyskujesz:

  • Zasięg
  • Reputację
  • Wiarygodność
  • Linki zewnętrzne – ważne przy budowaniu profilu linków

Czym są i jak wybrać media płatne?

jak wybrać media

Z definicją, czym są media płatne nie powinno być kłopotu. To te kanały komunikacji marketingowej, gdzie musisz zapłacić za obecność. Należą do nich na przykład:

  • płatne kampanie reklamowe
  • publikacje sponsorowane
  • linki sponsorowane

Jak wybrać media płatne do Twojej strategii? Nie ma tu uniwersalnej recepty. Łatwiej Ci będzie, jeśli wiesz, z jakich mediów korzystają Twoje Persony.

Jeszcze łatwiej będzie, jeśli analizujesz ruch i wiesz, skąd Internauci dowiadują się o Tobie. Bardzo przydatne może być narzędzie, które ciągle czeka na swój opis tutaj, czyli Brand24.

Wykorzystanie płatnych kanałów komunikacji może fantastycznie wzmocnić przekaz organiczny i doprowadzić do pozyskania innych mediów.

I tu wraca temat Social Mediów. Moim zdaniem zasięgi organiczne na Facebooku to przeszłość. Jedyna szansa na sensowne zaistnienie to reklama. Z LinkedIn jest trochę inaczej. Możesz usilnie próbować budować zasięgi organicznie. Znacznie łatwiej będzie, jeśli wybierzesz plan płatny – na przykład super narzędziem jest, moim zdaniem, Sales Navigator.

jak wybrać media
źródło: linkedin.com

Podsumowanie – jak wybrać media i kanały komunikacji

Temat szeroki i wart rozwinięcia – obiecuję, ze to nie koniec i wkrótce pojawią się bardziej szczegółowe wpisy. Na dziś, podsumowując, mam dla Ciebie takie dobre rady (wiadomo, do czego używa się dobrych rad)

  • Opisz Buyer Persony a będziesz wiedzieć, jakie kanały komunikacji zastosować, by do nich dotrzeć
  • Zadbaj o dobry poziom mediów własnych – nawet, jeśli to nie jest Twój główny kanał komunikacji.
  • Nie przeceniaj Social Mediów i nie skupiaj się wyłącznie na jednym kanale komunikacji
  • Rozwijaj komunikację stopniowo, nie trzeba być od razu wszędzie
  • Miksuj media i staraj się znaleźć najlepszą kombinację mediów własnych, płatnych i pozyskanych
  • Mierz rezultaty! Analityka Google i Facebooka daje Ci dane, na których możesz opierać decyzje.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *