78
/ 100
Każda firma opiera swoje działanie na strategii – jest ona bardziej lub mniej określona. Nie inaczej jest ze strategią komunikacji. Z moich osobistych doświadczeń wynika, że strategia najczęściej „jest w głowie Prezesa”. Jeśli firma realizuje swoje cele – nawet te nie do końca jasno określone – czyli rozwija się i przynosi zyski inwestorom – to znaczy, że strategia działa! To prawda, działa, ale szczęście nie trwa wiecznie.
Spis treści
- Strategia komunikacji w marketingu cyfrowym
- Działania promocyjne w Sieci
- Strategia komunikacji w digital marketingu
- Jak opracować strategię komunikacji?
- Jakie wybrać kanały komunikacji w digital marketingu?
strategia komunikacji w Digital Marketingu
Są firmy, które mają strony internetowe, konta na FB, LI, czasami nawet używają Internetu jako medium sprzedaży swoich usług i nie udzielają się w „digitalu”. Nie publikują wartościowych materiałów w mediach społecznościowych albo robią to okazjonalnie „bo tak trzeba”. Dopiero jak konkurencja zaczyna deptać po piętach albo biznes się kurczy, szukają pomocy u „magików od SEO i kontentu”… Jeśli spojrzysz do raportu firmy Gemius to zobaczysz, że wśród 38 milionów obywateli Polski aż 28 milionów deklaruje regularne korzystanie z Internetu. A mobilny dostęp do Sieci ma ponad 23 miliony Polaków. Z prawdopodobieństwem graniczącym z pewnością Twój klient korzysta z Internetu. Dlatego nie lekceważ możliwości cyfrowego marketingu. Pamiętaj żeby Twoja strategia komunikacji opierała się na 5 filarach i była:- Świadoma
- Dobrze zaplanowana
- Konsekwentnie realizowana
- Mierzalna
- Systematycznie ulepszana
Działania promocyjne w Sieci
Najczęściej kierujesz ruch na stronę firmową. Okej, a co dalej? Wejdzie, wyjdzie, zapomni… Twoim celem jest, żeby odwiedzający Twoją stronę został Twoim klientem. Daj mu szansę zostawić choć e-mail do późniejszego kontaktu! To jeden z przykładów KONWERSJI – o to chodzi w marketingu cyfrowym! To pożądane, z biznesowego punktu widzenia, działania gościa na Twojej witrynie. Strategia komunikacji nie może pomijać celów biznesowych i konwersji. Cele konwersji mogą być różne, na przykład:- prenumerata e-mailingu
- pozostawienie zgód marketingowych
- obejrzenie filmu
- pobranie e-booka
- rozpoczęcie testów produktu lub usługi
- SPRZEDAŻ
- Attention – Uwaga
- Interest – Zainteresowanie
- Desire – Pragnienie
- Action – wiadomo co 🙂
- ŚWIADOMOŚĆ – 100 lat temu i współcześnie – potencjalny klient musi wiedzieć, że jest produkt lub usługa, która rozwiązuje konkretny problem.
- DECYZJA – Twój lead już wie, że jesteś. Teraz Twoim zadaniem jest przekonać go, że to właśnie Ty potrafisz najlepiej rozwiązać jego problemy. A najlepiej nie znaczy najtaniej! Dajesz mu argumenty poprzez wartościowy kontent, poprzez reputację firmy i marki. I poprzez komunikację.
- DZIAŁANIE – Twoim celem jest konwersja – może to być sprzedaż, ale równie dobrze tylko rejestracja konta. W zależności od pozycji klienta w lejku może to być jeden z celów z początku rozdziału.
Strategia komunikacji w digital marketingu pozwala:
- Jasno powiązać cele biznesowe firmy z celami marketingowymi
- Wybrać kanały komunikacji najlepiej dostosowane do grupy docelowej
- Dostosować język i treść komunikatów do wybranych kanałów komunikacji
- W spójny sposób i konsekwentnie pozycjonować unikalną propozycję sprzedaży (USP) firmy
- Kontrolować budżet i na bieżąco badać efektywność jego wykorzystania
- Sukcesywnie i stale sprawdzać efekty, wzmacniać to, co działa i zmieniać to, co nie działa.
Jak opracować strategię komunikacji?
- Określ wymiernie stan początkowy i zapisz wybrane wskaźniki swojej marki i konkurencji. Przyda się tu audyt SEO.
- Jasno i realistycznie zdefiniuj cele marketingowe w powiązaniu z celami biznesowymi, w funkcji czasu
- Opisz USP swojego produktu i przewagi konkurencyjne, które chcesz komunikować
- Określ mierzalne kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) Wykorzystaj na przykład Google Analytics
- Na podstawie pozycjonowania produktu wybierz grupę docelową i ją opisz (Buyer Personas)
- Znając grupę docelową wybierz najlepsze, Twoim zdaniem, kanały komunikacji
- Zaplanuj z wyprzedzeniem działania komunikacyjne
- Spisz powyższe i udostępnij kluczowym osobom
- Zaplanuj okresową ewaluację rezultatów strategii komunikacji i dynamicznie wprowadzaj ulepszenia.
Jakie wybrać kanały komunikacji w digital marketingu?
W zależności od charakterystyki grupy docelowej możesz wybrać działania z listy poniżej. Lista nie jest pełna, zawiera najpopularniejsze narzędzia i platformy.- SEO techniczne – oczywiście to nie kanał komunikacji. Bez optymalizacji infrastruktury Twoje działania będą nieefektywne. Optymalizacja strony pozwoli osiągnąć lepsze efekty pozycjonowania organicznego w krótszym czasie.
- Content marketing – promowanie marki i/lub produktu poprzez udostępnianie wartościowych treści. Mogą to być studia przypadków, poradniki, itp. Im bardziej unikalne i nowatorskie tym lepiej.
- Optymalizacja treści. Zawsze zgodnie z założeniami SEO
- Social media – wybór kanałów i treści odpowiednich dla grupy docelowej
- e-mail marketing
- Reklama płatna w wyszukiwarkach i
- Reklama płatna w mediach społecznościowych
- Reklama w sieciach reklamowych
- Remarketing
- Programy afiliacyjne
- Porównywarki cenowe
- Współpraca z infuencerami
- Digital PR
- Podcasty
- Webinary
- Bezpłatne poradniki, e-booki