hydrobim

HydroBIM

88 / 100

Spółka HydroBIM to jeden z moich ulubionych klientów. To krakowski startup, założony przez nowoczesnych, cyfrowych inżynierów. HydroBIM zajmuje się projektowaniem budowli hydrotechnicznych z wykorzystaniem metodyki BIM (Building Information Modeling). Chociaż modelowanie informacji o budowli nie jest nową technologią, bo jest znane mniej więcej od 20 lat, to HydroBIM jest jednym z pionierów wdrażania BIM w polskim budownictwie infrastrukturalnym. Dołączyłem do Firmy w kwietniu 2021, tuż przed planowanym rebrandingiem i debiutem aktualnie obowiązującej marki.

Cele biznesowe HydroBIM

Budownictwo hydrotechniczne to w Polsce nisza. Cyfryzacja i BIM w hydrotechnice, to nisza w niszy! Teoretycznie łatwo jest zidentyfikować potencjalnych klientów, określić ich problemy i zaproponować rozwiązania. Mocne strony HydroBIM to:

  • praktyczna umiejętność stosowania cyfrowych technologii w projektowaniu,
  • elastyczność i szybkość pracy,
  • relatywnie niskie koszty własne.

Dzięki umiejętności wykorzystania technologii i metodyki BIM HydroBIM potrafi przygotować projekty:

  • wysokiej jakości,
  • szybko,
  • w konkurencyjnej cenie.

Celem biznesowym w 2021 roku było nawiązanie współpracy z PGW Wody Polskie i pozyskanie klientów z grupy czołowych firm wykonawczych.

Teoretycznie „sky is the limit”, ponieważ w Polsce inżynierów hydrotechników nie ma zbyt wielu, a takich, którzy znają się na BIM i innych nowoczesnych technologiach jest jeszcze mniej. Praktycznie rynek jest hermetyczny, zdominowany przez duże firmy, o znanej renomie. Mało kto w 2021 roku traktował poważnie małą firmę Krakowa…

Problem i wyzwania SEO

Moim zadaniem było opracowanie, wdrożenie i monitorowanie wszelkich działań contentowych. HydroBIM jest firmą stosunkowo młodą (założoną w 2019 roku jako InfraBIM) i mało znaną – marketingu przede mną praktycznie nie było. Na początek określiłem wyzwania i cele:

  • budowanie świadomości marki wśród potencjalnych klientów i partnerów biznesowych
  • pozycjonowanie w branży – określenie i zakomunikowanie przewagi konkurencyjnej
  • komunikacja specjalistycznego know-how
  • budowanie zaufania i wiarygodności

To duże wyzwania dla nowej, niszowej, niewielkiej i mało znanej firmy, bez widoczności w Sieci. I takie wyzwania ja lubię!

Według mnie najlepszym środkiem do osiągnięcia powyższych celów jest publikowanie wartościowych treści na własnej stronie internetowej i wspomaganie komunikacji mediami spolecznościowymi, z profilem firmowym LinkedIn na piewszym miejscu. Do tego szereg innych działań, zwiększających ilość punktów styku z rynkiem.

Analiza początkowa i strategia content marketingu

Postawiłem na content zoptymalizowany pod kątem SEO – w końcu na tym znam się najlepiej. Ponieważ startup musi pilnować kosztów, to samodzielnie postawiłem stronę internetową na gotowym szablonie WordPress, skonfigurowałem ją i zacząłem wypełniać treścią. Ponieważ wiem, jak ważne jest SEO techniczne, wybrałem szybki, responsywny motyw. Podstawowe wskaźniki techniczne od początku na zielono – i utrzymują się do teraz 🙂

hydrobim gtmetrix

Jako benchmark określiliśmy lidera branży, międzynarodowy koncern Royal Haskoning DHV. Firma zatrudnia 6 tysięcy pracowników, w 30 krajach świata. W 2008 roku przejęła Hydroprojekt, polskiego lidera projektowania w hydrotechnice. W porównaniu z naszym kilkunastoosobowym zespołem inżynierskim plus Jacek Sobkowski, samodzielnie realizujący wszystkie działania marketingowe,to jak walka Dawida z Goliatem.

Moim celem było osiągnięcie widoczności Royal Haskoninga w Polsce. Lista działań była krótka:

  1. Analiza słów kluczowych, wartościowych pod kątem biznesu HydroBIM
  2. Analiza słów kluczowych konkurencji
  3. Określenie klastrów tematycznych dla produkcji contentu na stronie HydroBIM
  4. Opracowanie i realizacja planu publikacji
  5. Monitorowanie efektów w GSC, GA, Ahrefs, Semstorm i innych narzędziach, wyciąganie wniosków, wprowadzanie zmian i ulepszeń.

I tak w cyklu ciągłym, poprzez kolejne, miesięczne iteracje.

Implementacja strategii SEO i content marketingu

Podczas analizy wysoko rankujących słów kluczowych Haskoninga okazało się, że największy ruch mają na treści związane z ich sztandarowymi projektami i realizacjami. To największe budowle hydrotechniczne w Polsce, takie jak zbiornik odpadów poflotacyjnych KGHM „Żelazny Most”, zapora na Wiśle we Włocławku, zapora i zbiornik w Solinie. Ponieważ to ich projekty, wymyśliłem sposób, żeby inaczej powiązać te słowa kluczowe z Hydrobim. I tak powstał cykl wpisów „Wakacje z hydrotechniką”.

Po równo dwóch latach od debiutu strony HydroBIM, wyprzedzamy Haskoninga w widoczności organicznej na ich najlepsze frazy kluczowe – i na inne zresztą też:

hydrobim haskoning dhv
Screen z programu Semstorm, wygenerowany 10 czerwca 2023. Niebieski kolor to HydroBIM, zielony to Haskoningdhv.pl

Wyniki i analiza

Cel został osiągnięty. dziś, spółka HydroBIM jest szeroko znana w branży, firma jest identyfikowana jako awangarda praktycznego wdrażania technologii BIM w infrastrukturze. Oczywiście działania contentowe to nie jedyny kanał komunikacji, jaki stosowałem. Druga oczywistość, to nie jest moja wyłączna zasługa. Jakość pracy Zespołu HydroBIM i dowożone rezultaty są potwierdzeniem tego, co komunikuję w publikowanych przeze mnie treściach.

A oto kilka próbek postów, z których jestem najbardziej zadowolony:

  1. Zbiornik Żelazny Most – 12 słów kluczowych, z tego 5 w Top10
  2. Drony w budownictwie – jeśli miałbym wybierac mój najlepszy wpis na stronie HydroBIM, to właśnie ten.
  3. Zapora wodna w Solinie – zindeksowany na 92 słowa kluczowe

Wnioski i lekcje z projektu HydroBIM

  1. Efekty z SEO zależą od czasu i włożonej pracy – jesli decydujesz się na content marketing i SEO, to nie oczekuj wyników po miesiącu a nawet trzech
  2. Wysokiej jakości, specjalistyczne treści powstają długo – dlatego są relatywnie drogie – lecz warto w nie inwestować, bo długo procentują
  3. Warto włączać się w trudne projekty, bo wyniki dają dużą satysfakcję – a to daje motywację i napędza do dalszego rozwoju.

Podsumowanie

W powyższym wpisie skoncentrowałem sie na działaniach SEO i tworzeniu wartościowego contentu. Jak wspomniałem, to tylko część moich aktywności marketingowych dla HydroBIM. Zapraszam Cię na kanał HydroBIM na LinkedIn, gdzie przeczytasz moje wpisy i zobaczysz moje filmy. Zajrzyj też na firmowy kanał Youtube.

Jeśli szukasz wsparcia w tworzeniu wysokiej jakości treści zoptymalizowanej pod kątem wyszukiwarek, zapraszam do kontaktu.

28170cookie-checkHydroBIM