Słowa kluczowe krok po kroku
słowa kluczowe

Słowa kluczowe w Twoim contencie nie powinny być przypadkowe. Nie będą takie, jeśli o to zadbasz. Warto poświęcić trochę czasu na zaplanowanie polityki słów kluczowych. Przy pomocy darmowych i płatnych narzędzi możesz samodzielnie znaleźć najlepsze słowa kluczowe, na których zbudujesz widoczność Twojej strony i biznesu w Internecie. Wiesz, kto Ci najbardziej w tym pomoże? Twoja konkurencja!

Czym są słowa kluczowe?

Poprzez słowo kluczowe (ang. keyword) rozumiemy frazę, złożoną z jednego lub kilku wyrazów, którą internauta wpisuje do przeglądarki poszukując określonej informacji.

W zależności od typu zapytania możemy wyróżnić słowa kluczowe:

  • ogólne – na przykład: oliwki
  • szczegółowe – oliwki hiszpańskie
  • długiego ogona – jeszcze bardziej szczegółowe, np. czarne oliwki hiszpańskie z Andaluzji
  • lokalne – czarne oliwki Warszawa
  • brandowe – skojarzone z konkretną marką, na przykład: oliwa Monini
  • odpowiadające na pytania – czy na oliwie extra virgin można smażyć? (no pewnie, że tak…. 🙂 )
  • osobowe – gdy szukasz informacji o autorze, artyście lub… kandydacie do pracy
  • i jeszcze pewnie tysiąc innych rodzajów, w zależności od kreatywności kolejnych ekspertów…

Jak wybrać odpowiednie słowa kluczowe?

Wybór słów kluczowych, odpowiednich dla Twojej strategii Inbound Marketingu, zależy od wielu czynników. Te frazy powinny być charakterystyczne i odpowiednie dla:

  • produktów i usług, jakie oferujesz
  • różnych grup Twoich klientów
  • etapu rozwoju firmy
  • miejsca klienta w lejku sprzedaży

Postaraj się zawsze pamiętać, że nie tworzysz contentu dla wyszukiwarki, a dla obecnych i potencjalnych klientów. Inspiruj, rozwiązuj problemy, zaciekawiaj a nawet wzruszaj…

Załóżmy, że Twoja firma właśnie zaczyna działalność. Tworzysz content na stronę internetową. Jakich słów kluczowych użyć, żeby szybko wypozycjonować stronę organicznie?
Startując w Internecie nie masz historii, nie masz reputacji, algorytm Google Cię nie zna. Jeśli to, na przykład, warsztat samochodowy, to proponuję wybierz:

  • słowa lokalne
  • szczegółowe lub long tail
  • które mają co najmniej 200-300 wyszukiwań miesięcznie
  • o jak najniższej konkurencyjności.

Czy chcesz się dowiedzieć, jak znaleźć takie słowa?

2. Gdzie szukać słów kluczowych?

Najciemniej jest zwykle pod latarnią. Zamiast inwestować w płatne narzędzia, najlepiej poszukać tam, gdzie szukają (prawie) wszyscy.

Słowa kluczowe w sugestiach Google

Najłatwiej i najlepiej zacząć od… wyszukiwarki Google. Niech nasz warsztat będzie zlokalizowany, na przykład, w Kielcach. Już podczas wpisywania frazy otrzymasz pierwsze informacje od wyszukiwarki. Algorytm już dawno wystartował i wybiera dla Ciebie wyniki. Jeśli znajdziesz podpowiedź odpowiednią dla Twojego warsztatu, zanotuj słowo kluczowe do późniejszej obróbki. Zwróć uwagę, że frazy lokalne podane są z dokładnością do ulicy.

słowa kluczowe google
źródło: google.com

Słowa kluczowe w podobnych wyszukiwaniach

To kolejna porcja darmowych sugestii prosto od wyszukiwarki. Jak radziłem wyżej, jeśli zobaczysz coś ciekawego dla siebie, zanotuj do wykorzystania później.

Planer słów kluczowych Google Ads

Dostęp do planera słów Google Ads masz z poziomu konta reklamowego, które możesz założyć bezpłatnie, mając konto w Google. Trochę z tym zachodu, ale warto korzystać z tej opcji.

Wreszcie dostajesz jakieś wymierne wartości, co do ilości wyszukiwań i konkurencji. Planer to dobre miejsce do szukania kolejnych podpowiedzi wartościowych słów.

3. Płatne narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych

źródło: senuto.com/pl



Prawdziwa zabawa i sensowna praca zaczyna się, gdy wykorzystamy specjalistyczne narzędzia. Programy takie, jak SEMSTORM lub Senuto, oba polskie, dają możliwość wszechstronnej analizy słów kluczowych. Ilość możliwych scenariuszy zastosowania tych narzędzi jest praktycznie nieograniczona.

źródło: semstorm.pl

Polskie programy nie są zbyt kosztowne, miesięczny dostęp w PLN-ach to mniej, niż Ahrefs czy SEMrush (oba bardzo dobre do analizy słów kluczowych) w dolarach. Dlaczego je polecam? Dostajesz sporą dawkę sugestii słów kluczowych, wraz z analizą konkurencyjności i miesięczną liczbą wyszukań.

Równie ważna a może nawet ważniejsza, jest możliwość przeanalizowania pod kątem słów kluczowych stron konkurencji. Tak, jak badasz własną domenę, przy użyciu płatnego narzędzia możesz przeanalizować dowolną inną, na przykład Twojego konkurenta. Tym sposobem dowiesz się, jakie są jego najważniejsze i najlepsze słowa kluczowe. Może odkryjesz jego słabości i znajdziesz niszę, którą będzie można wykorzystać? Dobra analiza słów kluczowych konkurentów to duża szansa na opracowanie wygrywającej strategii, nawet dla startującej w Internecie firmy!

Dobrym programem do analizy słów kluczowych ze szczególnym uwzględnieniem konkurencji jest Surfer SEO – bardzo popularne ostatnio narzędzie, które ma kilka unikalnych funkcji. Kiedyś przez chwilę używałem, ale przerzuciłem się na Neuron Writera.

Słowa kluczowe to dopiero początek…

W krótkim wpisie mogę Ci jedynie zasygnalizować najważniejsze zagadnienia. Z pewnością w Sieci znajdziesz inne, darmowe i płatne narzędzia, które pomogą Ci w opracowaniu strategii słów kluczowych. Pamiętaj, że to początek. Kolejnym etapem jest użycie wybranych fraz w Twoim contencie i optymalizacja treści zgodnie z najnowszymi trendami SEO.

Jeśli szkoda Ci czasu na zgłębianie słów kluczowych wystarczy, że napiszesz lub zadzwonisz. Chętnie Ci pomogę.

Słowa kluczowe krok po kroku
Przewiń na górę