Pozycjonowanie agroturystyki
pozycjonowanie agroturystyki

Zwykle agroturystyka ma stronę internetową. Tak też było w badanym przeze mnie przypadku. Kilka miesięcy temu otrzymałem zamówienie audytu strony gospodarstwa agroturystycznego. Pani Właścicielka zainwestowała (podobno niemało, choć to pojęcie względne…) w nową stronę internetową i „pozycjonowanie”, a po dwóch latach istnienia strony rezerwacji z Sieci nie ma! Dlaczego? Obiekt agroturystyczny na wypasie, strona ładna, ładne zdjęcia, opis kwater zachęcający i…. cisza!

Wstępny audyt SEO dla agroturystyki

Czy mój audyt znalazł odpowiedź, dlaczego nie ma rezerwacji? I na czym polega ten wstępny audyt? Otóż na początek oceniam stronę w trzech płaszczyznach:

  • SEO technicznego
  • widoczności w Sieci
  • struktury linków

W tym konkretnym przypadku strona ważyła dość dużo. Projektant witryny użył zdjęć w wysokiej rozdzielczości, co powodowało, że wyniki testów Pagespeed i GTmetrix były dalekie od idealnych. To nie był jednak główny problem. Widziałem już strony z wynikiem F i tysiącami (!) słów kluczowych w Top3…

test GTMetrix

źródło:gtmetrix.com

To, dlaczego strona była niewidoczna, okazało się po pierwszych testach przeprowadzonych narzędziem Screaming Frog. Program pokazał taką oto strukturę strony:

struktura strony screaming frog

źródło: Screaming Frog: Force-Directed-Directory-Tree-Diagram

Oto cała struktura, po której mogą hasać spidery Google. Dużo się nie naindeksują…

Strona na WP została postawiona jako One Pager. Dlaczego? Bo tak projektant lubi! Zajrzałem na kilka innych jego projektów i wszystkie, sztuka w sztukę, to były One Pagery!

Tutaj należy przypomnieć, że Google indeksuje strony – jeśli ma jedną, to zindeksuje jedną… proste. Oczywiście można się gimnastykować i na siłę pozycjonować taką stronę, ale po co?

One Pager jest dobry na landing page a nie na serwis agroturystyki z możliwością rezerwacji przez Internet. Pani Właścicielka nie musi tego wiedzieć. Pan Projektant Stron raczej powinien…

Dlatego, jeśli planujesz postawienie strony lub jej tuning, to warto NAJPIERW skontaktować się z ekspertem SEO, a potem dopiero stawiać stronę. A wszyscy moi znajomi myślą i robią dokładnie odwrotnie: „pogadamy o SEO jak już strona będzie odpalona”… nie idźcie tą drogą!

Widoczność agroturystyki w wynikach wyszukiwania

Strona jedna, treści mało, wynik łatwy do przewidzenia. Według SEMSTORM strona widoczna w sieci na całe 10 (słownie: dziesięć) słów kluczowych w Top 50. No i mamy odpowiedź, dlaczego nikt nie robi rezerwacji z Internetu. Bo nikomu się ta strona nie wyświetla!

Jak to zmienić?

Wystarczy popracować nad contentem. Najpierw opracować strategię słów kluczowych a potem dodać wartościowe i poszukiwane przez wczasowiczów treści. Jakie to mogą być treści? Jeśli postawisz się na miejscu poszukującego kwatery, szybko znajdziesz odpowiedź na to pytanie. Przypomnij sobie po prostu, o co Cię ludzie pytają. Na przykład:

  • czy jest plac zabaw?
  • jakie są atrakcje w okolicy?
  • co robić, jak pada deszcz?
  • czy można zamówić dietę bezglutenową?
  • czy można przyjechać z psem?
  • są ryby w jeziorze?
  • a w lesie grzyby?
  • czy można wypożyczyć rower?
    • a jeśli tak, to jakie są fajne trasy?

I tak dalej… tematów do tworzenia treści jest naprawdę dużo! A każdy można rozwijać szczegółowo. I trzeba wykorzystać te pytania, żeby stworzyć treści, które w atrakcyjnej formie na nie odpowiadają. Wtedy widać, że warto do Ciebie przyjechać. A dużo treści to dużo zindeksowanych stron i słów kluczowych. I wysokie wyniki w SERP na setki a nawet tysiące słów kluczowych!

Do tego obowiązkowo wizytówka w Google Moja Firma – przecież to jest fizyczny adres, który powinien pokazywać się w wyszukiwaniach lokalnych. Jeśli jest naprawdę fajnie, to cykamy bez opamiętania zdjęcia i wrzucamy do social mediów…

Jeszcze umiejętnie dopalić Google Ads-ami i agroturystyka jest skazana na sukces!

pozycjonowanie agroturystyki

System rezerwacji dla Agroturystyki

Audytowana strona miała jeszcze jeden, istotny defekt. System rezerwacji nie był połączony z Booking.com, za to było kilku mniejszych pośredników. Jak opowiadała Właścicielka, prowadziło to do niefortunnych pomyłek typu zdublowane rezerwacje i niepochlebnych opinii. Jeśli zbierasz rezerwacje przez pośredników, to warto zadbać o jednolity system rezerwacji. Agroturystyka nie może się bez tego obejść. Jest sporo aplikacji integrujących takie usługi.

Linki zewnętrzne

Niewątpliwie warto zadbać o wartościowe linki z witryn turystycznych i regionalnych. I nawet nie po to, żeby budować autorytet, ale żeby więcej potencjalnych klientów miało szansę znaleźć Twój obiekt. Bardziej tu pasują działania typu Digital PR, niż Link Building.

W opisywanym przypadku pojawiło się kilka wartościowych linków, plus cała masa przypadkowych linków, najwyraźniej kupionych hurtowo na wyprzedaży. To pewnie było „pozycjonowanie”, o którym wspominała Właścicielka…

Pozycjonowanie agroturystyki – podsumowanie studium przypadku

Moje zalecenia dla strony skupiały się głównie na poprawieniu struktury serwisu. Strona na WP bardzo szybko może przestać być One Pagerem i produkcja treści może pójść pełną parą. Google Analytics i Pixel Facebooka pozwolą ocenić skuteczność działań i optymalizować konwersję, czyli na przykład potwierdzone rezerwacje w gospodarstwie agroturystycznym.

Nie dane mi było wprowadzić proponowanych ulepszeń. Pani Właścicielka z moich usług nie skorzystała, bo chciała kupić moje usługi „po taniości”.  A po analizie jej cennika wynajmu wydawało mi się, że powinna wiedzieć, że jakość ma swoją cenę…

Jeśli masz podobne problemy, możesz za darmo skorzystać z powyższych sugestii.

Albo zarezerwuj bezpłatną konsultację i porozmawiamy o szczegółach.

Pozycjonowanie agroturystyki
Przewiń na górę