Spółka HydroBIM to mój faworyt. Nie tylko dlatego, że udało mi się w tym projekcie zrealizować postawione cele. To po prostu świetna firma, super Zespół i praca dla HydroBIM jest dla mnie prawdziwą przyjemnością.
HydroBIM sp. z o.o. to krakowskie biuro projektów i startup nowoczesnych, cyfrowych inżynierów. Firma zajmuje się projektowaniem hydrotechniki z wykorzystaniem metodyki BIM (Building Information Modelling). Chociaż modelowanie informacji o budowli nie jest nową technologią, bo jest znane mniej więcej od 20 lat, to HydroBIM jest jednym z pionierów wdrażania BIM w polskim budownictwie infrastrukturalnym. Dołączyłem do firmy na początku 2021, tuż przed planowanym rebrandingiem i debiutem nowej strony firmowej.
Cele biznesowe HydroBIM sp. z o.o.
Budownictwo hydrotechniczne to w Polsce nisza. Cyfryzacja i BIM w hydrotechnice, to nisza w niszy! Teoretycznie łatwo jest zidentyfikować potencjalnych klientów, określić ich problemy i zaproponować rozwiązania. W praktyce liczy się cena. A HydroBIM nie konkuruje ceną. Dlatego ważne jest akcentowanie realnej przewagi konkurencyjnej.
Mocne strony HydroBIM to:
- praktyczna umiejętność stosowania cyfrowych technologii w projektowaniu,
- elastyczność multi-dyscyplinarnego zespołu,
- relatywnie niskie koszty własne.
Dzięki umiejętności wykorzystania technologii i metodyki BIM HydroBIM potrafi przygotować projekty:
- wysokiej jakości i na czas
- elastycznie dopasowując się do oczekiwań i potrzeb organizacyjnych zamawiającego;
- prawidłowo wycenione.
Teoretycznie „sky is the limit”, ponieważ w Polsce inżynierów hydrotechników nie ma zbyt wielu, a takich, którzy znają się na BIM i innych nowoczesnych technologiach jest jeszcze mniej. Praktycznie rynek jest hermetyczny, zdominowany przez duże firmy, o znanej renomie. Mało kto w 2021 roku traktował poważnie BIM w hydrotechnice i małą firmę z Krakowa…
Problem i wyzwania SEO dla strony hydrobim.pl
Moim zadaniem było opracowanie, wdrożenie i monitorowanie wszelkich działań contentowych. Gdy dołączylem do zespołu, HydroBIM był firmą bardzo młodą (założoną w 2019 roku jako InfraBIM) i znaną w wąskim kręgu – marketingu przede mną praktycznie nie było. Na początek określiłem kierunki i cele:
- budowanie świadomości marki wśród potencjalnych klientów i partnerów biznesowych
- pozycjonowanie w branży – określenie i zakomunikowanie przewagi konkurencyjnej wynikającej z BIM
- komunikacja specjalistycznego know-how
- budowanie zaufania i wiarygodności
To duże wyzwania dla nowej, niszowej, niewielkiej i mało znanej firmy, bez widoczności w Sieci. I takie wyzwania ja lubię!

Według mnie najlepszym środkiem do osiągnięcia powyższych celów jest publikowanie wartościowych treści na własnej stronie internetowej i wspomaganie komunikacji mediami społecznościowymi, z profilem firmowym LinkedIn na pierwszym miejscu. Do tego szereg innych działań, zwiększających ilość punktów styku z rynkiem. Aby prawidłowo ocenić wyniki takich działań, trzeba się uzbroić w cierpliwość. Mieliśmy kilka razy z Prezesem Rajpoldem różne rozmowy, jednak wystarczyło mu cierpliwości 🙂
Analiza początkowa i strategia content marketingu dla HydroBIM
Postawiłem na content zoptymalizowany pod kątem SEO – w końcu na tym znam się najlepiej. Ponieważ startup musi pilnować kosztów, to samodzielnie postawiłem stronę internetową na darmowym, gotowym szablonie WordPress, skonfigurowałem ją i zacząłem wypełniać treścią. Wiem, jak ważne jest SEO techniczne, dlatego wybrałem szybki, responsywny motyw. Podstawowe wskaźniki techniczne od początku na zielono – i utrzymują się do teraz.

Jako benchmark określiliśmy lidera branży, międzynarodowy koncern Royal Haskoning DHV. Firma zatrudnia 6 tysięcy pracowników, w 30 krajach świata. W 2008 roku przejęła Hydroprojekt, polskiego lidera projektowania w hydrotechnice. W porównaniu z naszym kilkunastoosobowym zespołem inżynierskim plus Jacek Sobkowski, samodzielnie realizujący wszystkie działania marketingowe, to jak walka Dawida z Goliatem. Lista działań była krótka:
- Analiza słów kluczowych, wartościowych pod kątem biznesu HydroBIM;
- Analiza słów kluczowych konkurencji;
- Określenie klastrów tematycznych dla produkcji contentu na stronie HydroBIM;
- Opracowanie i realizacja planu publikacji;
- Monitorowanie efektów w GSC, GA, Ahrefs, Semstorm i innych narzędziach, wyciąganie wniosków, wprowadzanie zmian i ulepszeń.
I tak w cyklu ciągłym, poprzez kolejne, miesięczne iteracje.
Implementacja strategii SEO i content marketingu
Moim pierwszym celem było osiągnięcie widoczności DHV w Polsce.
Podczas analizy wysoko rankujących słów kluczowych Haskoning okazało się, że największy ruch mają na treści związane z ich sztandarowymi projektami i realizacjami. To największe budowle hydrotechniczne w Polsce, takie jak zbiornik odpadów poflotacyjnych KGHM „Żelazny Most”, zapora na Wiśle we Włocławku, zapora i zbiornik w Solinie. Ponieważ to nie są projekty HydroBIM, wymyśliłem sposób, żeby inaczej powiązać te słowa kluczowe z firmą. I tak powstał cykl wpisów „Wakacje z hydrotechniką”.
Półtora roku od debiutu strony HydroBIM, wyprzedziliśmy Haskoning w widoczności organicznej na ich najlepsze frazy kluczowe – i na inne zresztą też:

Screen z programu Semstorm, wygenerowany 1 marca 2025. Niebieski kolor to HydroBIM, zielony to Haskoningdhv.pl
Wyniki i analiza
Cel został osiągnięty. dziś, spółka HydroBIM jest szeroko znana w branży, firma jest identyfikowana jako awangarda praktycznego wdrażania technologii BIM w infrastrukturze i eksperci hydrotechniki w projektach infrastrukturalnych. Pracujemy przy największych inwestycjach w Polsce. Wychodzimy z usługami zagranicę.
Czy to znaczy, że nie ma już nic więcej do zrobienia? Wręcz przeciwnie! Teraz trzeba pielęgnować i dopieszczać te rezultaty, także pod kątem nowych wyszukiwarek, jak na przykład Perplexity.

Oczywiście działania contentowe to nie jedyny kanał komunikacji, jaki stosowałem. Druga oczywistość, to nie jest moja wyłączna zasługa. Jakość pracy Zespołu HydroBIM i dowożone rezultaty są potwierdzeniem tego, co komunikuję w publikowanych przeze mnie treściach.
A oto kilka próbek postów, z których jestem najbardziej zadowolony:
- Zbiornik Żelazny Most – 12 istotnych słów kluczowych, z tego 5 w Top10
- Drony w budownictwie – jeśli miałbym wybierać mój najlepszy wpis na stronie HydroBIM, to jest to jeden z faworytów.
- Zapora wodna w Solinie – zindeksowany na 92 słowa kluczowe
Doprowadziłem do sytuacji, gdzie Google indeksuje moje wpisy praktycznie natychmiast po publikacji – bez żadnych pluginów i sztuczek technicznych. Bywa, że od razu w Top 10! I to wcale nie są wyjątkowo „long-tailowe” czy niszowe frazy. Oto przykład, gdy świeżutki wpis pojawił się na od razu na 6 pozycji wyników dosłownie w parę godzin po publikacji! Zwróć uwagę na liczbę wyników…

Wnioski i lekcje z projektu HydroBIM sp. z o.o.
Jest ich sporo. Nie tylko dla mnie, także dla Zarządu, który kilka lat temu traktował moje opowieści o SEO z pobłażliwym niedowierzaniem. Dziś, mam wrażenie, wiele się razem nauczyliśmy, a najważniejsze wnioski to:
- Efekty z SEO zależą od czasu i włożonej pracy – jeśli decydujesz się na content marketing i SEO, to nie oczekuj spektakularnych wyników po miesiącu a nawet trzech. Za to te, po latach, Cię zadziwią…
- Wysokiej jakości, specjalistyczne treści wymagają czasu – Chat GPT pomoże, ale wkład „czynnika ludzkiego” jest niezbędny – dlatego takie teksty są relatywnie drogie – lecz warto w nie inwestować, bo długo procentują.
- Warto włączać się w trudne projekty, bo wyniki dają dużą satysfakcję – a to daje motywację i napędza do dalszego rozwoju.
Strona HydroBIM wspiera cele biznesowe Firmy!
W powyższym wpisie skoncentrowałem się na działaniach SEO i tworzeniu wartościowego contentu. Jak wspomniałem, to tylko część moich aktywności marketingowych dla HydroBIM. Zapraszam Cię na kanał HydroBIM na LinkedIn, gdzie przeczytasz moje wpisy. Zajrzyj też na firmowy kanał Youtube i zobacz moje filmy (nie wszystkie są mojego autorstwa).
Jeśli chcesz mieć widoczność w Internecie, jak HydroBIM, zapraszam do kontaktu.
Ilustracja tytułowa: hydrobim.pl