Digital marketing dla HydroBIM
hydrobim

Spółka HydroBIM to mój faworyt. Nie tylko dlatego, że udało mi się w tym projekcie zrealizować postawione cele. To po prostu świetna firma, super Zespół i praca dla HydroBIM jest dla mnie prawdziwą przyjemnością.

HydroBIM sp. z o.o. to krakowskie biuro projektów i startup nowoczesnych, cyfrowych inżynierów. Firma zajmuje się projektowaniem hydrotechniki z wykorzystaniem metodyki BIM (Building Information Modelling). Chociaż modelowanie informacji o budowli nie jest nową technologią, bo jest znane mniej więcej od 20 lat, to HydroBIM jest jednym z pionierów wdrażania BIM w polskim budownictwie infrastrukturalnym. Dołączyłem do firmy na początku 2021, tuż przed planowanym rebrandingiem i debiutem nowej strony firmowej.

Cele biznesowe HydroBIM sp. z o.o.

Budownictwo hydrotechniczne to w Polsce nisza. Cyfryzacja i BIM w hydrotechnice, to nisza w niszy! Teoretycznie łatwo jest zidentyfikować potencjalnych klientów, określić ich problemy i zaproponować rozwiązania. W praktyce liczy się cena. A HydroBIM nie konkuruje ceną. Dlatego ważne jest akcentowanie realnej przewagi konkurencyjnej.

Mocne strony HydroBIM to:

  • praktyczna umiejętność stosowania cyfrowych technologii w projektowaniu,
  • elastyczność multi-dyscyplinarnego zespołu,
  • relatywnie niskie koszty własne.

Dzięki umiejętności wykorzystania technologii i metodyki BIM HydroBIM potrafi przygotować projekty:

  • wysokiej jakości i na czas
  • elastycznie dopasowując się do oczekiwań i potrzeb organizacyjnych zamawiającego;
  • prawidłowo wycenione.

Teoretycznie „sky is the limit”, ponieważ w Polsce inżynierów hydrotechników nie ma zbyt wielu, a takich, którzy znają się na BIM i innych nowoczesnych technologiach jest jeszcze mniej. Praktycznie rynek jest hermetyczny, zdominowany przez duże firmy, o znanej renomie. Mało kto w 2021 roku traktował poważnie BIM w hydrotechnice i małą firmę z Krakowa…

Problem i wyzwania SEO dla strony hydrobim.pl

Moim zadaniem było opracowanie, wdrożenie i monitorowanie wszelkich działań contentowych. Gdy dołączylem do zespołu, HydroBIM był firmą bardzo młodą (założoną w 2019 roku jako InfraBIM) i znaną w wąskim kręgu – marketingu przede mną praktycznie nie było. Na początek określiłem kierunki i cele:

  • budowanie świadomości marki wśród potencjalnych klientów i partnerów biznesowych
  • pozycjonowanie w branży – określenie i zakomunikowanie przewagi konkurencyjnej wynikającej z BIM
  • komunikacja specjalistycznego know-how
  • budowanie zaufania i wiarygodności

To duże wyzwania dla nowej, niszowej, niewielkiej i mało znanej firmy, bez widoczności w Sieci. I takie wyzwania ja lubię!

hydrobim

Według mnie najlepszym środkiem do osiągnięcia powyższych celów jest publikowanie wartościowych treści na własnej stronie internetowej i wspomaganie komunikacji mediami społecznościowymi, z profilem firmowym LinkedIn na pierwszym miejscu. Do tego szereg innych działań, zwiększających ilość punktów styku z rynkiem. Aby prawidłowo ocenić wyniki takich działań, trzeba się uzbroić w cierpliwość. Mieliśmy kilka razy z Prezesem Rajpoldem różne rozmowy, jednak wystarczyło mu cierpliwości 🙂

Analiza początkowa i strategia content marketingu dla HydroBIM

Postawiłem na content zoptymalizowany pod kątem SEO – w końcu na tym znam się najlepiej. Ponieważ startup musi pilnować kosztów, to samodzielnie postawiłem stronę internetową na darmowym, gotowym szablonie WordPress, skonfigurowałem ją i zacząłem wypełniać treścią. Wiem, jak ważne jest SEO techniczne, dlatego wybrałem szybki, responsywny motyw. Podstawowe wskaźniki techniczne od początku na zielono – i utrzymują się do teraz.

wskaźniki wydajności strony hydrobim.pl

Jako benchmark określiliśmy lidera branży, międzynarodowy koncern Royal Haskoning DHV. Firma zatrudnia 6 tysięcy pracowników, w 30 krajach świata. W 2008 roku przejęła Hydroprojekt, polskiego lidera projektowania w hydrotechnice. W porównaniu z naszym kilkunastoosobowym zespołem inżynierskim plus Jacek Sobkowski, samodzielnie realizujący wszystkie działania marketingowe, to jak walka Dawida z Goliatem. Lista działań była krótka:

  1. Analiza słów kluczowych, wartościowych pod kątem biznesu HydroBIM;
  2. Analiza słów kluczowych konkurencji;
  3. Określenie klastrów tematycznych dla produkcji contentu na stronie HydroBIM;
  4. Opracowanie i realizacja planu publikacji;
  5. Monitorowanie efektów w GSC, GA, Ahrefs, Semstorm i innych narzędziach, wyciąganie wniosków, wprowadzanie zmian i ulepszeń.

I tak w cyklu ciągłym, poprzez kolejne, miesięczne iteracje.

Implementacja strategii SEO i content marketingu

Moim pierwszym celem było osiągnięcie widoczności DHV w Polsce.

Podczas analizy wysoko rankujących słów kluczowych Haskoning okazało się, że największy ruch mają na treści związane z ich sztandarowymi projektami i realizacjami. To największe budowle hydrotechniczne w Polsce, takie jak zbiornik odpadów poflotacyjnych KGHM „Żelazny Most”, zapora na Wiśle we Włocławku, zapora i zbiornik w Solinie. Ponieważ to nie są projekty HydroBIM, wymyśliłem sposób, żeby inaczej powiązać te słowa kluczowe z firmą. I tak powstał cykl wpisów „Wakacje z hydrotechniką”.

Półtora roku od debiutu strony HydroBIM, wyprzedziliśmy Haskoning w widoczności organicznej na ich najlepsze frazy kluczowe – i na inne zresztą też:

HydroBIM vs Haskoning

Screen z programu Semstorm, wygenerowany 1 marca 2025. Niebieski kolor to HydroBIM, zielony to Haskoningdhv.pl

Wyniki i analiza

Cel został osiągnięty. dziś, spółka HydroBIM jest szeroko znana w branży, firma jest identyfikowana jako awangarda praktycznego wdrażania technologii BIM w infrastrukturze i eksperci hydrotechniki w projektach infrastrukturalnych. Pracujemy przy największych inwestycjach w Polsce. Wychodzimy z usługami zagranicę.

Czy to znaczy, że nie ma już nic więcej do zrobienia? Wręcz przeciwnie! Teraz trzeba pielęgnować i dopieszczać te rezultaty, także pod kątem nowych wyszukiwarek, jak na przykład Perplexity.

HydroBIM w Perplexity

Oczywiście działania contentowe to nie jedyny kanał komunikacji, jaki stosowałem. Druga oczywistość, to nie jest moja wyłączna zasługa. Jakość pracy Zespołu HydroBIM i dowożone rezultaty są potwierdzeniem tego, co komunikuję w publikowanych przeze mnie treściach.

A oto kilka próbek postów, z których jestem najbardziej zadowolony:

  1. Zbiornik Żelazny Most – 12 istotnych słów kluczowych, z tego 5 w Top10
  2. Drony w budownictwie – jeśli miałbym wybierać mój najlepszy wpis na stronie HydroBIM, to jest to jeden z faworytów.
  3. Zapora wodna w Solinie – zindeksowany na 92 słowa kluczowe

Doprowadziłem do sytuacji, gdzie Google indeksuje moje wpisy praktycznie natychmiast po publikacji – bez żadnych pluginów i sztuczek technicznych. Bywa, że od razu w Top 10! I to wcale nie są wyjątkowo „long-tailowe” czy niszowe frazy. Oto przykład, gdy świeżutki wpis pojawił się na od razu na 6 pozycji wyników dosłownie w parę godzin po publikacji! Zwróć uwagę na liczbę wyników…

HydroBIM w Top 10 w parę godzin po publikacji

Wnioski i lekcje z projektu HydroBIM sp. z o.o.

Jest ich sporo. Nie tylko dla mnie, także dla Zarządu, który kilka lat temu traktował moje opowieści o SEO z pobłażliwym niedowierzaniem. Dziś, mam wrażenie, wiele się razem nauczyliśmy, a najważniejsze wnioski to:

  • Efekty z SEO zależą od czasu i włożonej pracy – jeśli decydujesz się na content marketing i SEO, to nie oczekuj spektakularnych wyników po miesiącu a nawet trzech. Za to te, po latach, Cię zadziwią…
  • Wysokiej jakości, specjalistyczne treści wymagają czasu – Chat GPT pomoże, ale wkład „czynnika ludzkiego” jest niezbędny – dlatego takie teksty są relatywnie drogie – lecz warto w nie inwestować, bo długo procentują.
  • Warto włączać się w trudne projekty, bo wyniki dają dużą satysfakcję – a to daje motywację i napędza do dalszego rozwoju.

Strona HydroBIM wspiera cele biznesowe Firmy!

W powyższym wpisie skoncentrowałem się na działaniach SEO i tworzeniu wartościowego contentu. Jak wspomniałem, to tylko część moich aktywności marketingowych dla HydroBIM. Zapraszam Cię na kanał HydroBIM na LinkedIn, gdzie przeczytasz moje wpisy. Zajrzyj też na firmowy kanał Youtube i zobacz moje filmy (nie wszystkie są mojego autorstwa).

Jeśli chcesz mieć widoczność w Internecie, jak HydroBIM, zapraszam do kontaktu.

Ilustracja tytułowa: hydrobim.pl

Digital marketing dla HydroBIM
Przewiń na górę