intencja informacyjna zakupowa

Intencja informacyjna i transakcyjna

84 / 100

Intencja informacyjna i transakcyjna to najważniejsze powody, które zmuszają ludzi do wpisania czegokolwiek do wyszukiwarki. Można temat intencji rozkładać na więcej czynników. Moim zdaniem wszystkie pytania można pogrupować według tych dwóch intencji.

SEO jest trochę bardziej skomplikowane, niż pozycjonowanie na wybrane słowa kluczowe i kupowanie linków. Może się zdziwisz, ale optymalizację strony internetowej robimy nie po to, żeby mieć jak najwięcej słów kluczowych w Top 10. SEO robimy po to, żeby rozwijać nasz biznes. A to jest możliwe, jeśli oferujemy wartość, którą klienci będą chcieli od nas kupić. Sorry za przydługi wstęp. Ma on prowadzić do konkluzji, że planując i realizując działania contentowe warto się chwilę zastanowić, czy nasze treści odpowiadają intencjom odwiedzających stronę. Zaczynamy od definicji.

Co to jest intencja informacyjna?

intencja informacyjna

Dawno, dawno temu, za górami, za lasami był sobie świat, w którym nie było wyszukiwarek internetowych, a ludzie jeździli na dinozaurach… Żarty na bok, ale czy pamiętasz albo wiesz, jak się szukało informacji gdy nie było Internetu? Otóż w książkach. Źródłem wiedzy były encyklopedie, słowniki leksykony. Teraz jest inaczej. Źródłem wiedzy jest Internet, a odpowiedzi na nasze pytania szukamy w Google. Można by pomyśleć, że Google może to wykorzystywać i sterować informacjami, które do nas trafiają, ale to zdecydowanie temat na inną historię. Wróćmy do intencji informacyjnych i transakcyjnych.

Jeśli przyjdzie Ci do głowy sprawdzić, co to jest SEO, to możesz dokładnie te słowa wpisać do wyszukiwarki i otrzymasz listę odpowiedzi. Za Twoim zapytaniem kryła się intencja informacyjna właśnie. A co, jeśli wpiszesz tylko “SEO”? Najprawdopodobniej też szukasz informacji. Jeśli znalezione informacje są dla ciebie wartościowe, no to sukces! I tutaj kończysz, albo szukasz dalej, wpisując na przykład frazę “SEO lokalne w Warszawie”. I to raczej nie będzie intencja informacyjna, tylko

Intencja transakcyjna

Zwana także zakupową. Przypuszczam, że nie chodzi Ci wyłącznie o informację, czy jest jakaś firma, która oferuje SEO lokalne w Warszawie. Można na to pytanie odpowiedzieć sobie bez wyszukiwarki. Jeśli wpisujesz taką frazę, zakładam że chcesz poznać ofertę i interesuje Cię taka usługa. I jest to intencja transakcyjna lub inaczej, zakupowa.

Która intencja jest ważniejsza?

intencja informacyjna

Spotkałem się z twierdzeniem, że trzeba się skupić na słowach kluczowych, które wyrażają intencje transakcyjne. Intencje informacyjne podobno nic nie dają – wejdzie, dowie się co chce, wyjdzie, zapomni…

Wszystko zależy od Twojego podejścia do komunikacji w ogóle a do contentu w szczególności. Jeśli decydujesz się na budowanie Inbound Marketingu, to nie wolno lekceważyć słów kluczowych z intencją informacyjną w tle. Prawdopodobnie potencjalny klient nie zdecyduje się od razu na zakup, srednio potrzebuje od 5 do 8 punktów styku (ang. touchpoint)

Idealny content zapewnia te punkty i prowadzi przez kolejne etapy lejka sprzedaży.

Intencje internautów – podsumowanie

Podsumowując te mętne wywody: jeśli chcesz, żeby publikowane przez Ciebie treści były skuteczne, to:

  • Budując matrycę słów kluczowych zastanów się, jakie intencje można im przypisać
  • Konstruuj treści mając na uwadze intencje internautów
  • Nie skupiaj się wyłącznie na intencji transakcyjnej – nie każdy jest gotów od razu kupować

Prawidłowy dobór słów kluczowych i treści jest drogą do optymalizacji konwersji. Jeśli chcesz, żebym Ci pomógł w zrozumieniu i wykorzystaniu intencji w Twoim marketingu, skontaktuj się ze mną.

28100cookie-checkIntencja informacyjna i transakcyjna

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *